Saturday 19 March 2016

Russia beri amaran mampu tambah tentera di Syria

KHAMIS, 17 MAC 2016 @ 10:37 PM



PRESIDEN Vladimir Putin. - Foto AP

MOSCOW: Presiden Vladimir Putin memberi amaran hari ini, Russia mampu meningkatkan jumlah tentera Syria hanya dalam tempoh beberapa jam jika diperlukan, ketika menggesa semua pihak dalam konflik supaya mematuhi gencatan senjata.

 "Jika ada keperluan, Russia mampu menambah anggota dalam tempoh beberapa jam dan menggunakan semua keupayaan tentera yang ada untuk berdepan sebarang situasi.

 "Bagaimanapun kita enggan melakukannya, peningkatan ketenteraan bukan pilihan kami. Ia menjadi sebab untuk kami meletakkan harapan kepada semua pihak supaya komited terhadap proses damai terutama kerajaan dan pembangkang Syria," katanya ketika meraikan anggota tentera yang berkhidmat di Syria.

Amaran Putin itu dikeluarkan selepas beliau mengarahkan sebahagian besar tentera Russia berundur secara mengejut dari Syria Isnin lalu, sambil menyatakan matlamat Russia pada umumnya sudah selesai. Bercakap kepada pegawai kanan tentera, beliau berkata Moscow tidak akan meninggalkan sekutunya Presiden Bashar al-Assad dan berjanji sokongan berterusan ketenteraan dan bidang lain kepada rejim itu. - AFP

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/134636

No comments:

Post a Comment