Thursday 21 January 2016

Jepun salur dana AS$350 bantu pelarian


AFP - SEORANG lelaki membawa anak kecilnya di kampung Miratovac semasa melintasi sempadan Macedonia-Serbia kelmarin.


TOKYO – Parlimen Jepun semalam meluluskan peruntukan sebanyak AS$350 juta (RM1.54 bilion) untuk bantuan kemanusiaan dan beberapa sokongan lain bagi menyalurkan kepada pela­rian yang melarikan diri daripada peperangan di Syria dan Iraq.
Peruntukan terbaharu itu dibuat sebagai tambahan kepada AS$810 juta (RM3.56 bilion) untuk membantu pelarian di dalam dan luar negara Syria dan Iraq yang diumumkan pada tahun lalu.
Peruntukan sebanyak AS$350 juta itu disenaraikan dalam rang undang-undang belanjawan tambahan bagi tahun fiskal yang akan berakhir Mac ini.
Dana itu akan digunakan untuk menstabilkan keadaan negara Sy­ria dan Iraq yang sedang bergolak.
“Jepun akan menumpukan kepada usaha menyalurkan bantuan kemanusiaan bagi pela­rian yang terlibat seperti bantuan makanan, bekalan air, pendidikan dan membebaskan beberapa kawasan yang dicengkam keganasan,” kata Menteri Luar, Fumio Kishida dalam satu ucapan kelmarin.
Menurutnya, Jepun yang merupakan tuan rumah Sidang Kemun­cak Kumpulan Tujuh pada tahun ini merancang untuk mengemukakan beberapa isu berkaitan keganasan di Asia Barat dan pelarian. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2016&dt=0121&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz3xphwItmb 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment