Thursday 21 January 2016

Lima lagi mati kebulur

Geneva: Lima orang mati kebuluran di Madaya, bandar di Syria, tempat sekeping biskut dijual pada harga AS$15 (RM66) dan susu bayi AS$313 (RM1,377) sekilo, walaupun dua konvoi bantuan kecemasan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sudah tiba di bandar yang terkepung itu.
Pekerja bantuan tempatan sebelum ini melaporkan 32 kematian berlaku kerana kebuluran di situ bulan lalu.
Minggu lalu, dua konvoi membawa bantuan dikerah untuk membantu 42,000 orang yang terperangkap di bandar berkenaan.
Menurut laporan, puluhan penduduk memerlukan penjagaan perubatan khusus serta-merta di luar Madaya untuk terus hidup.
Bagaimanapun, Persatuan Bulan Sabit Merah Syria dan PBB hanya berjaya memindahkan 10 orang setakat ini.
“Sejak 11 Januari, walaupun dengan bantuan disediakan, lima orang dilapor mati akibat kebuluran di Madaya,” kata laporan kemanusiaan PBB, lewat kelmarin.
Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon berkata Khamis lalu, pihak yang berperang, khususnya kerajaan Presiden Bashar al-Assad melakukan kekejaman, termasuk menggunakan taktik menyekat makanan sebagai senjata perang sepanjang pertelingkahan bersenjata selama hampir lima tahun di negara itu.
PBB berkata, terdapat kira-kira 450,000 orang terperangkap di sekitar 15 kawasan yang terkepung di seluruh Syria, termasuk yang dikuasai Negara Islam dan kumpulan penentang lain.
PBB mengemukakan tujuh permohonan untuk membawa konvoi bantuan ke bandar itu tahun lalu, tetapi hanya satu dibenarkan pada Oktober dan dua lagi pada 11 Januari dan 14 Januari lalu. - Agensi
Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 19 January 2016 @ 9:20 AM


KANAK-KANAK Syria yang tinggal di kem pelarian di Salkeen, Idlib di utara Syria, antara kawasan yang terkepung akibat peperangan di negara itu sejak hampir lima tahun lalu.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/108441#sthash.d3LSSswp.dpuf

No comments:

Post a Comment