Tuesday 12 January 2016

Nyanyian adik Ghana buat dunia menangis

Nyanyian adik Ghana buat dunia menangis

11 JANUARI 2016

"KAMI datang untuk meraikan hari raya. Namun, kami ingin bertanya kepada anda semua kenapa di tempat kami tiada hari raya pun?
"Wahai penduduk dunia, bumi ku telah hancur, bumi ku yang merdeka telah dirampas, cita-cita kami masih lagi dibuai mimpi..." demikian antara bait lagu yang dinyanyikan seorang kanak-kanak sehingga juri sebuah program realiti menangis.
Dendangan lagu bertajuk, 'Berikan kami zaman kanak-kanak' itu dinyanyikan oleh peserta The Voice Kids Arab, Ghana Bu Hamdan yang begitu meruntun hati juri dan penonton rancangan itu.
Memetik laporan riyadhvision.com  program yang baru memasuki episod pertama itu minggu lalu mula menjadi viral lepas ia disiarkan.
Lagu nyanyian asal oleh Remdi Bandali itu disampaikan oleh Ghana untuk menyampaikan mesej kasih sayang dan harapan kepada kanak-kanak yang menjadi mangsa perang di Syria.
Ketika memasuki rangkap kedua lagu, Ghana berhenti menyanyi seketika kerana terlalu sebak sehingga menyebabkan juri program, Nacy Ajram naik ke pentas untuk menenangkan anak kecil itu.
Nacy dilihat terus berdiri di atas pentas sambil menyanyi bersama dan memberi kanak-kanak itu semangat meneruskan nyanyian.
Dek kerana terkesan dengan penyampaian Ghana Bu Hamdan ini, dua juri lain Tamer Hosny dan Kazem Al Saher naik ke pentas bagi mengiringi nyanyian itu.
Ghana akhirnya mendapat 'lampu merah' oleh ketiga-tiga juri untuk meneruskan ke peringkat seterusnya.
Acara ini diadakan bertujuan untuk mencari bakat terpendam kanak-kanak di Mesir yang berumur di antara 7 tahun hingga 14 tahun.Rancangan tersebut kini disiarkan lebih 27 buah negara di seluruh dunia.
Apa yang menyentuh hati tentang lagu ini, ia telah 'dilaungkan' sejak 32 tahun lalu. Namun impian yang terdapat dalam lagu itu masih lagi belum tercapai hingga kini
.

No comments:

Post a Comment