Thursday 22 October 2015

Menangis sejuk

Reuters
Ljubljana (Slovenia): Kira-kira 3,500 migran menghabiskan malam tidur di dalam cuaca sejuk di Berkasovo-Bapska, bandar sempadan Serbia dan Croatia selepas Croatia menutup pintu sempadannya untuk mengehadkan jumlah pendatang memasuki negara itu.

Warga Syria, Sayed yang berasal dari Damsyik berkata: “Wanita dan bayi menangis. Kami membakar unggun api, tetapi cuaca tetap sejuk. Tiada siapapun memberi kami makanan. Yang ada cuma sedikit roti.”


Sempadan itu ialah antara lokasi baru yang dituju migran yang melarikan diri dari peperangan dan kemiskinan di Asia Barat dan Afrika untuk ke Eropah.

Hungary menutup sempadannya dengan Croatia minggu lalu untuk menghalang migran memasuki negara itu dengan menggunakan pagar besi dan kawad berduri.

Croatia mula menghalakan pendatang berkenaan ke Slovenia yang turut berusaha mengekang kemasukan mereka sementara pendatang itu berusaha mencari laluan baru merentasi rantau Balkan sebelum dapat menjejaki Eropah.

Lebih 20,000 migran tiba di Slovenia sejak pagi Sabtu lalu dalam usaha untuk ke Austria.

Parlimen Slovenia meluluskan undang-undang Rabu lalu yang memberi kuasa kepada tentera untuk membantu polis mengawal sempadan negara itu.

Agensi bantuan bimbang dengan jumlah migran yang semakin ramai terperangkap di rantau Balkan, lebih-lebih lagi dengan keadaan cuaca yang semakin sejuk disebabkan musim luruh yang bakal berubah dingin tidak lama lagi.

Pelarian yang bermalam di sempadan Berkasovo-Bapska, sama ada dalam khemah atau di bawah tarpal yang disediakan kumpulan bantuan, terpaksa membakar unggun api untuk memanaskan badan.

Astrid Coyne-Jensen dari pasukan perubatan Danish People’s Aid berkata: “Keadaan memang terlalu sejuk dan malam tadi (kelmarin) antara yang paling sibuk bagi kami minggu ini.”

Mustafa, 30-an, yang berselubung dengan selimut tebal berkata, tiga keluarga dalam kumpulannya terpaksa tidur di bawah tarpal kerana khemah yang disediakan tidak cukup.

“Saya dari Hama di Syria. Ada keluarga saya berada di Turki. Saya akan memberitahu mereka supaya tidak datang ke sini.

“Keadaan ini tidak sesuai untuk manusia. Ia lebih sesuai untuk binatang,” katanya.

Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 22 Oktober 2015 @ 6:46 AM

SEKUMPULAN migran membakar unggun api untuk memanaskan badan di Berkasovo, Serbia.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/87035#sthash.zoyFtYB5.dpuf

No comments:

Post a Comment