Saturday 24 September 2016

Operasi ketenteraan di Aleppo bermula


24 SEPTEMBER 2016
Operasi ketenteraan di Aleppo bermula

Operasi ketenteraan di Aleppo bermula Anggota Bulan Sabit Merah Syria membantu penduduk semasa operasi pemindahan di kejiranan Waer, dekat bandar Homs. - Foto AFP
DAMSYIK - SYRIA . Tentera Syria mengumumkan permulaan operasi ketenteraan besar-besaran di bandar Aleppo dan memberi amaran kepada orang awam supaya menjauhi kawasan dikuasai pemberontak.

Operasi Tentera Syria memberitahu, kerajaan telah menyediakan kawasan untuk mereka yang ingin meninggalkan timur Aleppo dan kemudahan diperlukan untuk menerima serta menampung orang awam.

"Permulaan operasi ketenteraan telah diumumkan di Aleppo dan semua penduduk digesa supaya tidak menghampiri kawasan pengganas," menurut kenyataan itu yang disiarkan agensi berita SANA.

Pasukan keselamatan akan memudahkan penerimaan orang awam dan beri jaminan sesiapa tiba di pusat pemeriksaan tidak akan ditahan.

Pengumuman dibuat beberapa minit selepas Amerika Syarikat dan Rusia mengadakan pertemuan terakhir di New York untuk menyelamatkan pelan gencatan senjata Syria.

Sementara itu, Pusat Pemerhati Hak Asasi Syria mendakwa, ia adalah serangan berskala besar yang disokong serangan udara Moscow, bertujuan untuk menguasai sebahagian kecil Aleppo. - Agensi

No comments:

Post a Comment