Sunday 8 January 2012

Jalan-jalan sukar bagi Syria-Iraq


JUMAAT lalu suatu serangan bom bunuh diri berlaku di Damsyik mengorbankan 25 dan mencederakan 45 orang awam.
Ia merupakan serangan kedua setelah berlaku pengeboman di tempat awam pada 25 Disember lalu. Sesiapapun yang bertanggungjawab, Damsyik dilihat sudah seperti Baghdad.
Di Baghdad pula, letupan terus berlaku dalam keadaan tentera Amerika Syarikat (AS) telah pulang.
Maka kini Iraq sudah mengamalkan demokrasi tetapi ia masih tidak aman, malah pertembungan antara Sunni dan Syiah semakin sengit.
Sementara Syria, yang turut mengalami pergolakan menuntut demokrasi yang dikenali sebagai Musim Bunga Arab, masih belum berubah rejim.
Mereka masih diperintah oleh Parti Baath. Sedangkan di Iraq, pendudukan AS ke atasnya telah menguburkan parti yang serupa.
Fahaman Baathisme yang diasaskan oleh seorang Kristian Syria, Michel Aflaq mempunyai ciri-ciri nasionalisme, fasisme dan sosialisme hanya dapat berkembang di Syria dan Iraq.
Tetapi dari segi fahaman besar, ia seiring dengan fahaman nasionalisme kiri yang turut dipegang oleh Gamal Nasser di Mesir, Muammar Gaddafi di Libya, Jaafar Numeiri di Sudan dan juga Yaman Selatan.
Pada zaman awal kemunculannya, ia popular di dunia Arab hingga mampu melahirkan gagasan penyatuan negara-negara Arab bernama Republik Arab Bersatu (UAR) berpusat di Kaherah.
Gagasan ini gagal kerana mereka yang walaupun sealiran fahaman politik tetapi telah berbalah sesama sendiri.
Malah dalam kalangan Parti Baath sendiri, antara Presiden Syria, pada masa itu, Hafez Assad dan Presiden Iraq, Saddam Hussein, perbalahan dahsyat berlaku hingga hampir tercetusnya peperangan antara keduanya.
Justeru apabila berlaku Perang Iran-Iraq, maka Damsyik, yang walaupun Arab dan sekular telah menyebelahi Teheran, yang Islamis. Dalam negaranya, rejim Baath itu menekan Ikhwanul Muslimin yang Sunni, dan Islamis secara keras dan berdarah.
Di pihak Iraq pula pada masa itu, banyak pihak Ikhwan dunia Arab menyebelahi Saddam kerana melihat Iran sebagai Syiah, walaupun Islamis. Sebaliknya Saddam ketika itu menyokong semua pembangkang Syria termasuk Ikhwan negara itu.
Banyak pihak menyangkakan, kerjasama Iran dengan Syria adalah kerana mazhab kerana Parti Baath Syria didominasi oleh penganut Syiah sementara Parti Baath Iraq adalah Sunni.
Tetapi Syiah Syria adalah dari kalangan Alawiah, yang berbeza daripada Syiah Imam Dua Belas.
Kedudukan Syiah di Syria dan Iraq adalah terbalik di antara satu sama lain. Di Syria, Syiah adalah minoriti sementara di Iraq, mereka adalah majoriti, walaupun perbezaan bilangan antara kedua-dua mazhab itu tidak besar.
Tetapi Syiah di Iraq dan Iran adalah sama aliran walaupun berbeza bangsa.
Apabila AS menyerang dan menduduki Iraq, mereka berusaha mewujudkan sistem demokrasi di situ. Maka apabila pilihan raya diadakan sudah tentu, pihak majoriti memegang kuasa.
Maka golongan Syiahlah yang mendominasi kerajaan. Mereka adalah dari kalangan Islamis pula, dan mempunyai hubungan baik dengan Iran.
Sungguhpun begitu, AS pada awal peperangan, seperti pihak yang mengajar berharap, demokrasi yang diwujudkan di Iraq akan berkembang dan merebak ke negara-negara lain terutama Syria.
Tetapi walaupun ia dapat mewujudkan demokrasi di Iraq, negara itu musnah dalam peperangan saudara yang masih belum habis malah hingga tentera AS pulang sekalipun.
Hingga akhirnya, AS tidak berharap demokrasi Iraq merebak ke negara-negara Arab lain dan hanya sibuk untuk mencari jalan pulang.
Tetapi tiba-tiba di penghujung tahun 2010, bermula di Tunisia, satu kebangkitan menuntut demokrasi merebak ke seluruh dunia Arab; suatu perkembangan yang tidak dijangka oleh AS.
Satu demi satu rejim nasionalis kiri tumbang. Dari Tunisia, ia merebak ke Mesir, Libya, Yaman dan juga Syria.
Jadi apa yang diharapkan oleh AS bahawa demokrasi bermula di Iraq yang akan berkembang ke Syria telah meleset. Tetapi sebaliknya tidak semena-mena ia bermula di Tunisia dan akhirnya sampai ke Syria.
Masalahnya bagi AS pula, apabila demokrasi diperkenalkan di negara-negara itu, parti-parti Islamis yang menang pilihan raya.
Strategik
Tetapi kini Syria menjadi perhatian utama bagi AS. Malah lebih daripada Mesir. Ini kerana kedudukannya adalah lebih strategik berbanding Mesir. Bukan saja wilayah Syria iaitu Bukit Golan masih diduduki Israel, tetapi peranannya di Lebanon juga besar.
Namun begitu, sepanjang sejarah silam Syria dan Iraq, mereka sememangnya memainkan peranan abadi dalam politik rantau itu.
Damsyik dan Baghdad adalah ibu-ibu kota kerajaan Umayah dan Abasiah yang mencorakkan peradaban Islam dan dunia.
Penubuhan Damsyik sebagai kota pemerintahan kerajaan Islam menggantikan Madinah melahirkan mazhab Syiah dan Sunni.
Atas dokongan Syiah, Umayah digulingkan dan warisnya lari ke Andalusia. Baghdad pada satu ketika menjadi kota Muktazilah yang bukan saja mesra Syiah, tetapi juga falsafah Yunani.
Damsyik mewarisi tamadun Rom dan Baghdad mewarisi peradaban Parsi. Ketika itu orang Yahudi turut bersama umat Islam, baik di Damsyik mahupun Baghdad, membina tamadun yang jauh lebih maju daripada Eropah pada zaman itu.AS pula belum wujud. Apatah lagi Israel.
Tetapi rantau yang kemudian dikenali sebagai Timur Tengah dan Asia Barat sudah wujud lama dengan pusat tamadunnya berada di sekitar Sungai Dajlah dan Sungai Furat di satu pihak, dan di Sungai Nil di pihak yang satu lagi, iaitu tamadun Firaun.
Di antara Sungai Dajlah dan Sungai Furat itulah timbul tamadun yang bernama Sumeria dan Babylon dengan wilayah itu dikenali sebagai Mesopotamia. Ia meliputi Iraq dan Syria pada hari ini.
Pergolakan politik beratus-ratus tahun yang juga melibatkan kuasa dari Parsi, Yunani, Palestin dan Rom memperlihatkan bahawa pada asasnya politik manusia tidak berubah walaupun bergantian teknologi dan budaya.
Jika membaca sejarah silam rantau ini, seperti dipaparkan dalam The History of the Near East oleh seorang penulis berketurunan Yahudi, Isaac Asimov yang lebih terkenal dengan fiksyen sains, akan dapat dikesan bahawa tingkah laku politik manusia sepanjang zaman itu tidak berubah. Ia kelihatan berubah dengan pergantian watak tetapi plot serta mesejnya adalah serupa.
Sirah Nabi menyebut wilayah berkenaan sebagai Syam di mana Rasulullah SAW pernah berniaga di situ, malah menemui seorang rahib Nasrani yang menyatakan keyakinannya terhadap kerasulan baginda.
Dalam ajaran Islam, disebut betapa dilihat runtuhan-runtuhan tamadun lalu. Rasulullah SAW melihat keruntuhan dalam perjalanannya ke Syam.
Sesungguhnya, apabila sampai masanya yang tertentu, tamadun paling gemilang akan akhirnya tumbang jua.
Kemunculan Islam telah meruntuhkan kuasa Rom dan Parsi di situ. Tetapi bila dilihat teliti, ia hanya mewarisi kerajaan-kerajaan terdahulu di samping menyerap bangsa-bangsa baru yang datang, umpamanya dari Mongol.
Buat masa ini rakyat Syria yang menentang rejim Assad menghadapi ancaman maut. Masa depan mereka tidak menentu. Tetapi pastinya fahaman Baathisme adalah sejarah. Ia pasti digantikan dengan fahaman baru.
AS dan Israel juga dilihat begitu gagah dan tidak tergugat. Tetapi ia pasti akan tumbang jua kerana itu sememangnya hukum alam.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0108&pub=utusan_malaysia&sec=Rencana&pg=re_02.htm#ixzz33DGqZOgx
© Utusan Melayu (M) Bhd