Monday 26 August 2013

Syria beri 'lampu hijau' kepada pemeriksa PBB


MENTERI Luar Syria, Walid Al-Muallem (kanan) menemui Wakil Hal Ehwal Perlucutan Senjata PBB, Angela Kane di dalam gambar yang disiarkan agensi berita SANAA semalam.


DAMSYIK - Syria semalam memberi 'lampu hijau' kepada pemeriksa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk menyiasat dakwaan penggunaan senjata kimia di pinggir bandar raya ini.
"Satu perjanjian antara kerajaan Syria dan PBB telah dimeterai hari ini (semalam) semasa lawatan pelucutan senjata oleh wakil PBB , Angela Kane di sini," menurut Kementerian Luar negara itu.
"Persetujuan itu membenarkan pasukan PBB yang dipimpin oleh profesor Aake Sellstroem menyiasat mengenai dakwaan penggunaan senjata kimia di wilayah Damsyik," tambah kenyataan sama.
Menurut kenyataan itu lagi, perjanjian tersebut berkuat kuasa serta-merta.
Kementerian Luar itu menyatakan, PBB dan kerajaan Syria bersetuju dengan tarikh dan masa untuk lawatan tersebut diadakan.
Persetujuan mengenainya ditandatangani oleh Kane dan Menteri Luar Negara, Walid Muallem.
Beliau mengetuai seramai 20 anggota pemeriksa senjata kimia PBB
"Syria bersedia untuk bekerjasama dengan pasukan pemeriksa bagi membuktikan bahawa dakwaan kumpulan penentang mengenai penggunaan senjata kimia oleh pihak tentera Syria di Ghouta (dekat sini) tidak benar," katanya.
Terdahulu, perkhidmatan Doktor Tanpa Sempadan memberitahu pada Jumaat lalu bahawa seramai 355 orang meninggal dunia di Ghouta akibat keracunan saraf.
Pihak penentang mendakwa, tentera rejim melepaskan senjata kimia di kawasan timur dan barat bandar raya ini pada Rabu lalu yang meragut lebih 1,300 nyawa. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0826&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz2d4GTc4mu 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment