Thursday 11 August 2016

Doktor Syria rayu AS bantu hentikan kepungan rejim di Aleppo



GAMBAR fail, orang awam menyelamatkan seorang bayi dari tapak serangan udara di kawasan pemberontak diadakan daerah al-Fardous Aleppo, Syria pada April, 2016. - Foto REUTERS
BEIRUT: Doktor Syria di wilayah Aleppo yang dikuasai pemisah menuduh Amerika Syarikat tidak bertindak sepatutnya berhadapan dengan kekejaman berulang di bandar raya itu.
Dalam surat menyentuh hati kepada Presiden Barack Obama, 15 daripada 35 doktor di bandar raya kedua terbesar di Syria itu memberi amaran keadaan amat terdesak kepada penduduk awam jika rejim kerajaan melaksanakan semula kepungan.
Pada Sabtu, pemisah berjaya menamatkan kepungan selama tiga minggu yang dibuat tentera kerajaan, menyebabkan penduduk di timur Aleppo pulih daripada kenaikan mendadak harga barang dan kekurangan makanan.
Namun pakar kanak-kanak, pakar bedah dan doktor lain yang menandatangani surat itu berkata keadaan masih teruk.
"Kecuali laluan ke Aleppo dibuka, kami cuma menanti masa dikepung lagi oleh rejim kerajaan, kelaparan berlaku dan bekalan hospital hampir kekeringan," menurut surat berkenaan.
Ia turut mengecam Amerika, berkata 'tiada usaha dilakukan bagi pihak Amerika untuk menarik sekatan atau menggunakan pengaruhnya untuk mendesak pihak terbabit melindungi penduduk awam.'
"Kami tidak perlukan air mata atau simpati, atau doa, kami perlukan tindakan. Buktikan anda adalah rakan rakyat Syria," katanya.
Anggaran 250,000 penduduk masih berada di bahagian timur yang dikuasai pemisah, dengan kira-kira 1.2 juta di barat yang ditawan tentera kerajaan. - AFP

No comments:

Post a Comment