Thursday 11 August 2016

4 maut dipercayai akibat serangan bom kimia di Aleppo

ALEPPO: Sekurang-kurangnya empat maut dan ramai lagi mengalami kesukaran bernafas apabila gas, dipercayai klorin, digugurkan bersama-sama bom tong di kawasan penempatan di Aleppo pada Rabu.
Pengurus hospital Al Quds di Aleppo, Hamza Khatib, memberitahu pihaknya merekodkan empat kematian akibat keracunan gas dan 55 kecederaan. Tujuh lagi masih menerima rawatan.
Khatib berkata, beliau menyimpan cebisan pakaian pesakit dan serpihan bom tong sebagai bukti untuk dianalisis.
Perkhidmatan penyelamat Syria, Pertahanan Sivil Syria, yang beroperasi di wilayah dikuasai pemisah, memberitahu ia merekodkan tiga kematian dan 22 kecederaan selepas tong berisi gas dipercayai klorin jatuh di kawasan penempatan Zubdiya.
Kumpulan yang menggambarkan diri sebagai kumpulan sukarelawan mencari dan menyelamat bebas, berkata ia tidak dapat mengesahkan sifat gas itu.
Pemerhati Hak Asasi Manusia Syria (SOHR) berkata, helikopter menggugurkan bom tong di penempatan Seif al Dawla dan Zubdiya, membawa kepada kematian seorang wanita dan anaknya kerana lemas.
Ada laporan tidak dapat disahkan dalam kalangan aktivis dan penduduk bahawa gas klorin digugurkan di timur Aleppo sejak pemisah melancarkan serangan.
Pusat Media Aleppo, portal berita online pembangkang di bandar raya itu, menyiarkan video berkata ia adalah mangsa serangan gas: seorang kanak-kanak dan dewasa bernafas menggunakan alat pernafasan. - Reuters

KERETA kebal askar Syria membedil di kawasan Ramousah, barat daya Aleppo, Syria. - Foto REUTERS

No comments:

Post a Comment