Thursday 28 November 2013

Peralihan kuasa politik tanpa Bashar ditolak

Peralihan kuasa politik tanpa Bashar ditolakPersidangan keamanan di Geneva dilihat sebagai satu peluang baik untuk penyelesaian politik di Syria.

DAMSYIK - SYRIA. Kerajaan Syria membantah sekeras-kerasnya proses peralihan politik di negara itu yang mengecualikan penglibatan Presiden Bashar al-Assad.

Sumber Kementerian Luar turut menegaskan era penjajahan telah berakhir sebagai respons terhadap cadangan beberapa negara Barat dan sekutu mereka di rantau Arab yang tidak mahu Bashar terlibat dalam peringkat peralihan kuasa tersebut.

"Kami tidak perlu menghadiri persidangan Geneva II pada 22 Januari depan jika mereka tetap dengan keputusan untuk mengetepikan Bashar," kata jurucakap di kementerian tersebut lagi.

Dalam perkembangan lain, pembangkang Syria, Gabungan Kebangsaan Syria (SNC) mengumumkan bahawa mereka akan merampas kerusi milik kerajaan di Liga Arab selepas organisasi itu menggantung keanggotaan Damsyik pada 2011.

Ketua SNC, Ahmad Jarba berkata, mereka akan membuat pengumuman dalam masa terdekat selepas menganggotai Liga Arab secara rasmi. 

"Matlamat kami semakin hampir selepas menubuhkan kerajaan wilayah seperti yang dikehendaki oleh organisasi tersebut," jelasnya.

Selain itu, laporan dipetik dari Press TV, Jarba turut mengulangi pendirian bahawa SNC hanya akan menghadiri persidangan keamanan terbabit jika Bashar dikecualikan daripada proses peralihan kuasa tersebut.

No comments:

Post a Comment