Wednesday 9 April 2014

Bashar mahu pertumpahan darah dihenti


DAMSYIK 8 April - Presiden Syria, Bashar al-Assad semalam menyatakan hasrat kerajaan untuk menghentikan keganasan dan kehancuran di negara ini melalui usaha damai dengan kumpulan penentang kerajaan, lapor agensi berita Xinhua.
Kenyataan Bashar itu sekali gus menunjukkan sikap terbuka kerajaan untuk mencari jalan penyelesaian konflik di negara ini selepas kegagalan pihak antarabangsa untuk menamatkan krisis yang berlanjutan selama tiga tahun melalui jalan politik.
"Kerajaan akan meneruskan usaha perdamaian kerana kebimbangan utama kami adalah untuk menghentikan pertumpahan darah dan kemusnahan infrastruktur di negara ini," katanya ketika berucap pada majlis meraikan ulang tahun ke-67 parti pemerintah, Parti Al-Baath.
Setakat ini, kerajaan mencapai perjanjian damai dengan kumpulan bersenjata di Barzeh, al-Qaboun, Beit Sahm dan Babilla yang terletak di sekitar Damsyik dan kerajaan masih berusaha berbuat perkara yang sama di beberapa lokasi pertempuran yang lain.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140409/lu_06/Bashar-mahu-pertumpahan-darah-dihenti#ixzz2yKt6GpV4
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment