Friday 22 August 2014

AS tingkat serangan



Washington: Amerika Syarikat (AS) semalam melancarkan serangan udara terbaru ke atas kumpulan bersenjata Sunni yang bertanggungjawab dalam pembunuhan wartawan negara itu, James Foley.

Presiden Barrack Obama bertekad untuk terus memburu kumpulan berkenaan dan White House mendedahkan AS sudah melancarkan operasi menyelamat rahsia di Syria sebelum ini namun gagal menyelamatkan Foley.

Beberapa rakyat Amerika juga masih berada dalam tawanan kumpulan itu.

Obama dalam ucapannya kelmarin berkata AS akan melakukan apa yang termampu untuk melindungi rakyatnya.

Dalam pada itu, Jabatan Negara AS enggan menolak kemungkinan terbabit dalam ketenteraan di Syria pada masa akan datang walaupun Obama mengambil pendekatan untuk tidak campur tangan dalam perang saudara yang berlaku sejak tiga tahun lalu.

Pembunuhan Foley dilihat sebagai satu tindakan balas dendam IS terhadap AS yang melancarkan serangan udara ke atas mereka di Iraq dan turut menegaskan bahawa lebih ramai tawanan akan berdepan nasib sama jika serangan itu berterusan.

Bagaimanapun, AS terus melancarkan 14 lagi serangan udara terbaru selepas video pembunuhan itu tersebar menjadikan jumlah serangan udara sejak ia mula dilancarkan 8 Ogos lalu sebanyak 84 serangan.

Dua pegawai AS berkata, pasukan tentera tambahan mungkin digerakkan ke Iraq bagi meningkatkan kawalan keselamatan di Baghdad yang juga lokasi kedutaan AS di negara itu.

Ia akan menjadikan jumlah tentera AS yang berada di Iraq kini melebihi 1,000 anggota namun perkara itu masih belum diputuskan.

Sementara itu, Jordan dan Arab Saudi yang bersempadan dengan Iraq menempatkan tentera mereka di kawasan sempadan bagi mengelakkan sebarang kemungkinan serangan IS.

Iran pula menghantar penasihat tentera bagi membantu menguruskan militia Syiah di Iraq dan melindungi tempat suci Syiah.- AP



Artikel ini disiarkan pada : 2014/08/22

No comments:

Post a Comment