Sunday 2 November 2014

MAHUKAH KALIAN DENGAR KISAH INI? KISAH SEORANG ANAK YATIM DI SYRIA

Ini bukanlah satu adegan dalam filem, drama atau cerita fiksi. Ini adalah kisah nyata yang berlaku di Syria.
Anak kecil ini namanya Wassim Zakour, seorang anak kecil yatim piatu yang hidup sendirian dan meninggal juga sendirian. Seluruh anggota keluarganya telah dibunuh tentera rejim. Dia tidak punya sesiapa dan apa-apa. Disisinya hanyalah beberapa keping roti yang sudah berkulat yang disimpannya untuk mengisi perut bila dia kelaparan.
Satu-satunya kenangan dari keluarganya yang masih disimpan adalah kasut milik ayahnya, kasut itu terlalu besar untuk kaki kecilnya. Walaupun besar Wassim selesa memakainya.
Setiap hari Wassim bekerja menjual sampah dan akan mengutip apa saja yang dirasakan boleh dia jual. Dia selalu membawa sebuah beg hitam bersamanya untuk dia menyimpan semua hartanya, termasuklah kasut buruk, roti lama dan sampah untuk dijual.
Hanya dia dan Rabbnya yang tahu bagaimana anak sekecil itu dapat terus bertahan, hidup di tengah serangan bom dan tembakan sniper, mengharungi udara malam di musim dingin dengan hujan atau salji. Dan tetap menyusuri jalanan pada musim panas yang panasnya menusuk hingga ke ubun-ubun.
Tetapi tentera rejim tetap tidak ingin seorang anak pejuang sepertinya terus hidup meskipun dia hanya memiliki sedikit harta.
Kini, Wassim terbaring di bahu jalan. Dua minggu telah berlalu...
Dalam keadaan tubuhnya yang lemah dan tak mampu lagi digerakkan dan setengah membusuk. Hanya keimanan terhadap Rabbnya, beg hitam dengan sedikit hartanya, beserta kasut buruk yang masih tersarung dikakinya, ya hanya itulah yang tetap menemani hingga hembusan nafas terakhirnya di dunia ini.
Dan di bawah jenazah anak kecil ini juga terdapat suara hati umat Islam yang telah mati membiarkan kejadian ini terjadi dan hanya dibiarkan berlalu pergi...
--------------------------------------------------------------
Kisah seperti kisah Wassim adalah kisah biasa di Syria, dimana ramai rakan yang sebaya Wassim menerima nasib serupa atau lebih teruk lagi. Dimana peranan kita sebagai saudara mereka? Adakah kita akan membiarkan lebih banyak cerita sedih seperti Wassim? Atau kita akan usahakan membantu? Tepuk dada tanyalah Iman!

No comments:

Post a Comment