Saturday 8 November 2014

Warga Perancis pakar bom al-Qaeda di Syria terbunuh




WASHINGTON – Serangan udara Amerika Syarikat (AS) di Syria yang disasarkan terhadap beberapa militan al-Qaeda dipercayai membunuh pakar bom utama kumpulan pengganas tersebut, kata dua pegawai kanan AS kelmarin.
Setakat ini, masih tidak dapat dipastikan sama ada pakar bom warga Perancis itu, David Drugeon terbunuh atau cedera tetapi kedua-dua pegawai berkenaan berkata, serangan udara itu mengenai sasaran dekat Sarmada, barat daya Syria.
Komander AS yang mengetuai operasi tentera di Asia Barat, Jeneral Lloyd Austin berkata, beliau tidak akan membincangkan keputusan serangan udara itu sehingga pihak tentera mendapat maklumat terperinci mengenainya.
Beliau bagaimanapun memberitahu, serangan itu dipercayai mengenai Drugeon atau sekurang-kurangnya militan tersebut merupakan sasaran operasi AS itu.
“Dia merupakan antara pemimpin kumpulan itu (Barisan al-Nusra) dan juga antara elemen paling bahaya,” kata Austin.
Seorang lagi pegawai AS berkata, skil membuat bom Drugeon setara dengan anggota al-Qaeda di Yemen, Ibrahim al-Asiri yang membina tiga bom bukan logam dan diseludup ke dalam beberapa penerbangan menuju ke AS.
Namun, semua bom itu tidak diletupkan.
Drugeon yang memeluk Islam dipercayai berumur 24 tahun dan pernah berperang di Afghanistan dan Pakistan selama tiga tahun sebelum ke Syria pada akhir 2012 atau awal 2014. – AP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=1108&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz3IQYiDEC2 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment