Wednesday 24 December 2014

Bantuan perubatan ke Aleppo diluluskan


24 Disember 2014

Penduduk Aleppo berdepan kesukaran untuk mendapatkan bantuan perubatan sejak konflik
tercetus lebih tiga tahun lalu.
Penduduk Aleppo berdepan kesukaran untuk mendapatkan bantuan perubatan sejak konflik
tercetus lebih tiga tahun lalu. Penduduk Aleppo berdepan kesukaran untuk mendapatkan bantuan perubatan sejak konflik tercetus lebih tiga tahun lalu.



DAMSYIK - SYRIA. Kerajaan Syria bersetuju membenarkan penghantaran bekalan perubatan yang sangat diperlukan di Aleppo dan dua lagi kawasan sukar diakses, menurut Pertubuhan Kesihatan Dunia, (WHO) kelmarin.

Wakil Agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Syria, Elizabeth Hoff berkata, penghantaran masih bergantung kepada keadaan keselamatan namun beliau menyifatkan kelulusan itu sebagai satu langkah besar untuk membantu penduduk yang terperangkap akibat konflik berlarutan itu.

"Kami telah mendapat semua kelulusan dan bersedia untuk menyampaikan bantuan. Penghantaran pertama mungkin dilakukan di kawasan dikuasai pembangkang,"katanya.

Menurutnya lagi, pihaknya yakin konvoi membawa bantuan ke Aleppo akan tiba minggu depan manakala penghantaran untuk dua kawasan lagi dijangka tiba dalam masa beberapa minggu lagi.

Difahamkan, bantuan bekalan perubatan sebanyak 28 tan metrik akan disampaikan ke tujuh buah bandar di Aleppo manakala 102 tan metrik lagi diperuntukkan untuk Muadamiya dan Timur Ghouta.  - Al -Arabiya

No comments:

Post a Comment