Saturday 7 May 2016

Serangan bom berkembar di Homs

Damsyik: Sekurang-kurangnya enam terbunuh dan puluhan yang lain cedera dalam dua letupan di sebuah perkampungan di Syria.
Gabenor Homs Talal Barrazi berkata, letupan itu tercetus oleh bom kereta dan penyerang berani mati yang meletupkan perantinya di kampung Mukharam al-Fawkani, yang terletak di timur pusat bandar Homs.
Setakat ini tiada pihak yang mengaku bertanggungjawab ke atas serangan berkembar itu, tetapi kumpulan militan Daish pernah mendakwa bertanggungjawab melancarkan serangan seperti itu di wilayah Homs sejak beberapa bulan lalu yang membunuh puluhan orang.
Pemerhati Hak Asasi Syria (SOHR) berkata, 10 terbunuh dan lebih 40 cedera dalam letupan berkembar semalam.
Keganasan itu berlaku selepas Amerika Syarikat (AS) mengumumkan satu perjanjian sudah dicapai dengan Russia untuk melanjutkan tempoh gencatan senjata Syria ke bandar di sebelah utara.
Menurut tentera Syria, gencatan senjata yang bermula jam 12:01 pagi Selasa lalu akan berlangsung selama 48 jam.
Media Syria yang melaporkan beberapa pelanggaran gencatan senjata berkata, kumpulan militan melepaskan beberapa bedilan ke arah kawasan yang dikuasai kerajaan di Aleppo, tempat 280 orang awam terbunuh sejak dua minggu lalu. Serangan itu menyebabkan seorang terbunuh. - AP
Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 6 Mei 2016 @ 9:51 AM

ORANG ramai memeriksa kerosakan akibat serangan bom di Mukharram al-Fawqani.

No comments:

Post a Comment