Monday 4 June 2012

Syaikh Muhammad Abu Al-Huda Al-Ya`qubi

 Syaikh Muhammad Abu Al-Huda Al-Ya`qubi

Peristiwa penyembelihan di perkampungan Haulah akan kekal terukir di ingatan rakyat Syria dan akan menjadi inspirasi jihad meruntuhkan kezaliman. Regim yang zalim tidak mampu untuk memadam atau menafikan peristiwa sadis ini dari ingatan rakyat dan lembaran sejarah.
Kami mencabar pihak regim agar mengisytiharkan perkabungan di peringkat kebangsaan selama 3 hari ke atas para syuhada` yang gugur, jika mereka berani berbuat demikian.
Adakah perkara sedahsyat ini pernah berlaku dalam lipatan sejarah Syria?
Adakah Dr. Bouti masih tergamak mempertahankan regim serta menyalahkan pihak pembangkang dalam peristiwa pembunuhan beramai-ramai ini?
Tidakkah pihak regim merasa malu apabila mereka dan pihak media mengisytiharkan untuk menubuhkan pasukan penyiasat dalam kes jenayah berat ini? Ironinya, setelah 14 bulan berlalu, jawatankuasa siasatan masih belum pernah membentangkan hasil siasatan mereka ke atas peristiwa pembunuhan beramai-ramai di Dar`a dan Duma.
Andainya kita mempercayai pihak regim benar-benar tidak terlibat, bukankah presiden sewajarnya melepaskan jawatannya (jika ia masih memiliki rasa malu) kerana beliau sudah hilang kemampuan mengawal rakyatnya serta tidak mampu memberikan keamanan dan kestabilan kepada negara?

No comments:

Post a Comment