Sunday 21 April 2013

Sembilan sekeluarga terkorban


Beirut: Sebutir bom artileri memusnahkan sebuah lori dan membunuh sembilan sekeluarga dalam pertempuran sengit semalam, ketika Rumah Putih bercadang menghantar bantuan bukan ketenteraan bernilai jutaan dolar kepada pejuang antikerajaan.

Serangan itu membunuh seorang ibu, empat anaknya serta lima anak saudara - semuanya berusia di bawah 12 tahun.


Kejadian berlaku di bandar Saraqeb, utara Syria. Hanya beberapa hari sebelum itu, serangan udara tentera kerajaan membunuh sekurang-kurangnya 20 orang, merosakkan banyak kedai dan menyebabkan kenderaan terbakar di sebuah bandar di Idlib. Pembunuhan itu adalah keganasan terbaru dilakukan rejim Presiden Bashar al-Assad dan penyokongnya di Damsyik.

Kelmarin, Ketua Perhubungan Awam Kementerian Hal Ehwal Sosial dan anggota agensi bantuan Syria, Ali Ballan, terbunuh selepas diserang sekumpulan lelaki bersenjata ketika dia menikmati makan malam di Mazzeh, barat Damsyik. Sementara itu di Washington, pegawai kanan AS dan Setiausaha Negara John Kerry dijangka mengumumkan bantuan tambahan kepada kumpulan pembangkang Syria dalam sebuah persidangan antarabangsa di Turki. Sumber berkata, Kerry akan mengumumkan bantuan antara AS$120 juta (RM364 juta) dan AS$130 (RM394.8 juta) berbentuk bekalan pertahanan tentera.


Ia mungkin termasuk perisai badan, kenderaan perisai, teropong malam dan peralatan komunikasi canggih. - AP

No comments:

Post a Comment