Friday 26 July 2013

BERITA GEMBIRA UMAT ISLAM SEDUNIA : MUJAHIDIN DI SYRIA KUASAI SELURUH WILAYAH ALEPPO.




Aleppo – Mujahidin Syira mendakwa telah merebut seratus peratus wilayah barat seluruh Aleppo, sebuah wilayah utara yang juga merupakan medan pertempuran keras antara pasukan rejim Bashar al-Assad vs mujahidin Sunni selama berbulan-bulan.

“Kami berjaya membebaskan zon barat ke Aleppo. Kami mendapatkan kemenangan ini dengan melawan pasukan rejim Nusyairia dan Garda Revolusi Iran, dan pasukan Hizbullah, “kata mujahidin dalam sebuah video bersama di Internet pada hari Selasa (23/7).

“Pada zon, kita dapat mengatakan bahawa Khan al-Assal telah dibebaskan seluruhnya dan dalam kuasa kendalian kita, yg bermakna seluruh perkampungan di zon ini kendalian kita.”

Khan al-Assal adalah benteng terakhir rejim Nusyairiah di bahagian barat wilayah Aleppo, yang terletak di perbatasan Turki, kata Observatorium SYria untuk Hak Asasi Manusia dan LSM penganalisa pemantauan HAM yang berpengkalan di London untuk Syria melalui intelijen aktivis di negeri ini.

Mujahidin juga berhasil merebut dan menguasai desa Obeida dan Hajireh, tenggara kota Aleppo pada hari Isnin, kata kumpulan mujahidin itu seperti dilampir siar oleh aljazeera..

Pada hari Selasa, Robert Serry, utusan PBB dalam proses perdamaian Timur Tengah, mengatakan bahawa organisasinya telah diberitahu telah terjadi 13 serangan senjata kimia di Syria.

Tuduhan itu datang saat ketua penyelidikan PBB untuk penggunaan senjata kimia di Syria, Ake Sellstrom, dan ketua pelucutan senjata PBB, Angela Kane, tiba di Beirut.

Kedua pegawai itu di arah untuk pergi ke Damaskus pada hari Rabu untuk memulakan rundingan dengan pemerintah Assad untuk mengamankan akses di Syria di mana senjata kimia disebut-sebut telah digunakan.

Sementara itu, 80 anggota pejuang revolusi Syria telah dibebaskan dari penjara pusat Aleppo di bawah kesepakatan bernama “Makanan Untuk kebebasan” oleh Bulan Sabit Merah Suriah yang menjadi orang tengah nya.

Berdasarkan perjanjian tersebut, gerakan Ahrar al-Sham yang mengepung bahagian dari kota yang dikendalikan rejim akan mengurangi blokade mereka agar pasukan misi bantuan makanan dapat masuk dan memungkinkan pasukan mendapatkan persediaan makanan yang sangat diperlukan.
Konflik di Syria, yang meletus lebih dari dua tahun yang lalu, telah membawa angka hampir 100,000 orang tewas, menurut perhitungan PBB.

No comments:

Post a Comment