Saturday 20 July 2013

REJIM SYRIA MENYIKSA SEORANG DOKTOR SUNNI BERASAL DARI PALESTINA SEHINGGA MENINGGAL DUNIA DI DAMASKUS.



DAMASKUS – Kebiadaban dan keganasan pasukan reJim Nushairiyah SYRIA dan sekutu-sekutu Syiahnya tidak hanya ditujukan kepada kanak-kanak, wanita, orang tua dan orang dewasa saja malah kebiadapan mereka juga kepada para tenaga medik yang bekerja untuk misi kemanusiaan pun tak luput dari kekejian mereka.

Seorang doktor bernama Dr Basil Moustafa Suwaid adalah salah seorang korban kebiadaban rezim Nushairiyah Syria terhadap tenaga medik. Beliau telah ditemui dalam keadaan mengerikan dengan kesan-kesan luka dan kekejaman brutal di seluruh tubuhnya.

Dokter Suwaid adalah seorang doktor warganegara Palestina.Beliau merupaka sukarelawan medikal untuk Hilal Ahmad Syria (Bulan Sabit Merah Syria, SRC)di kota Artouz Jadid, pesisir Damaskus.Pasukan rejim Nushairiyah Syria telah menangkap Dr Suwaid sejak lebih dari tiga bulan lalu,diseret dan dipenjarakan di ibukota Damaskus. Siksaan demi siksaan keji diterima oleh doktor Suwaid sehingga meninggal dalam penjara. Mayatnya dilemparkan begitu saja oleh pasukan rejim Nushairiyah Syria ke pinggir jalan raya.

Pusat Dokumentasi Kekerasan di Syria dalam laman rasminya telah menyatakan bahawa tarikh kematian Dr Suwaid tidak ketahui secara detail. Koordinasi Doktor Homs (CDH) menyampaikan ucapan takziah dan belasungkawa melalui site rasminya pada hari pertama Ramadhan tahun ini, Rabu (10/7/2013). Itulah hari diketemukannya jenazah Dr Suwaid. Semoga Allah menerimanya dan menempatkannya pada syurga yang tertinggi.Aamiin.

No comments:

Post a Comment