Sunday 18 August 2013

Aleppo, Syria

Konvoi tentera rejim laknat yang penuh dengan senjata dan peluru diserang oleh Ahrar al-Syam dan Ahfad al-Rasul. Mereka datang dari Bandar Hama menuju ke Aleppo dengan menggunakan Lebuhraya Antarabangsa bertujuan untuk membantu tentera Bashar yang dikepung di bandar Aleppo dan kemudiannya diserang berdekatan kawasan Khanasser.

Rujuk peta. Merah adalah laluan yang digunakan oleh konvoi dalam perjalan menuju ke Aleppo. Bulatan Hijau adalah bandar Khanasser dan kawasan mereka diserang.

Ini adalah kali kedua konvoi rejim laknat diserang di kawasan yang sama. Adakah kerana mereka tidak belajar dari kesilapan yang pertama? Kenapa mereka masih menggunakan Lebuhraya ini untuk menuju ke Aleppo? Sebenarnya rejim tidak ada cara lain. Rejim laknat ini terdesak. 2 lapangan terbang di Aleppo telah dibebaskan manakala 2 lagi dikepung menyebabkan bantuan dari udara tidak dapat dilakukan melainkan hanya melalui jalan darat. Jikalau lihat peta, kesemua laluan utama menuju ke Aleppo telah dikuasai oleh mujahiddin. Hanya laluan selatan melalui bandar al-Safirah (Safeera) sahaja belum dibebaskan. Oleh itu, rejim tidak ada laluan lain yang lebih selamat untuk digunakan me

No comments:

Post a Comment