Saturday 4 January 2014

China, Rusia bantu Syria

China, Rusia bantu Syria4 Januari 2014

 Peralatan menghasilkan senjata kimia di Syria telah dimusnahkan pada akhir Oktober lalu.

DAMSYIK - SYRIA. Usaha untuk memindahkan bekalan senjata kimia Syria diteruskan walaupun kerajaan Presiden Bashar al-Assad melanggar tarikh akhir yang ditetapkan pada akhir tahun lalu.

Dalam perkembangan terbaru, China dan Rusia bersetuju menghantar kapal perang bagi membantu Damsyik menjayakan pelan untuk melupuskan bekalan senjata berbahaya itu di laut.

Jurucakap operasi bersama Denmark dan Norway, Mejar Eystein Kvarving memaklumkan bantuan dari Moscow dan Beijing itu bertujuan untuk memberi kawalan keselamatan tambahan untuk melaksanakan misi pemusnahan bahan bertoksik tersebut.

Menurut Press TV, empat kapal yang kini  sudah bersiap sedia di Pelabuhan Limassol di Cyprus hanya menunggu arahan untuk menuju ke Pelabuhan Latakia bagi mengiringi penghantaran keluar lebih 1,000 tan senjata kimia terbabit.

Sementara itu, Penyelaras Khas Pertubuhan bagi Larangan Senjata Kimia (OPCW) dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Sigrid Kaag memberitahu mereka akan terus bekerjasama dengan semua pihak bagi mencapai matlamat utama untuk melupuskan kesemua senjata kimia milik Syria itu.

Majlis Eksekutif OPCW dijadualkan untuk mengadakan pertemuan pada Rabu depan untuk membincangkan kemajuan misi tersebut yang terpaksa ditangguhkan akibat masalah teknikal.

No comments:

Post a Comment