Tuesday 14 January 2014

[SEJARAH SYRIA 2]

[SEJARAH SYRIA 2]

Ramai yang maklum tentang tragedi yang berlaku di Dara',di mana sekumpulan kanak-kanak telah menulis "Rakyat Ingin Menjatuhkan Sistem" di dinding sekolah,kemudian mereka semua ditahan dan diseksa,yang akhirnya mencetuskan Revolusi Syria.

Namun tidak ramai yang tahu tentang kisah di sebalik tragedi tersebut.

Sebenarnya,tragedi yang berlaku di Dara' itu adalah SALAH SATU daripada tragedi-tragedi yg SAMA berlaku di seluruh Syria.

Sahabat Syria kami berkata,ramai kanak-kanak di SELURUH Syria menulis "Rakyat Ingin Menjatuhkan Sistem" di dinding-dinding di tempat masing-masing,(SEBELUM tragedi Dara' itu),contohnya di sebuah kampung di Dimasq,sangat berdekatan dengan kediamannya di Syria dulu.

Dan tentulah,semua kanak-kanak itu ditangkap Tentera AlAssad,dan pelbagai jenis hukuman dikenakan kepada mereka. Contohnya,di kampung Dimasq itu,kanak-kanak tersebut dicabut kuku-kuku jari mereka,kemudian di potong jari-jari tersebut,kemudian ditembak mati...

Di hadapan seluruh penduduk kampung tersebut.

Lebih teruk lagi,apabila penduduk kampung tersebut marah dan mula menjerit , "RAKYAT INGIN MENJATUHKAN SISTEM" , Tentera AlAssad menjadi marah dan mula menembak semua orang.

Dan Tentera AlAssad pergi ke setiap rumah di kampung tersebut,membunuh semua lelaki,dan merogol serta membunuh semua wanita,di hadapan suami dan ayah mereka.

Mengapa kisah-kisah besar ini tidak tersebar kepada dunia?

Kerana semua ini berlaku SEBELUM Revolusi Syria,di mana semua rakyat Syria masih takut dengan AlAssad('Singa').Mereka tidak berani untuk menyebarkan jenayah ini,kerana mungkin mereka akan dibunuh jika berbuat demikian.

Namun,selepas beberapa tragedi berlaku dan semuanya semakin melampau,Rakyat Syria mula menyedari yg mereka tidak boleh berdiam diri.

Akhirnya,apabila tragedi yang sama berlaku di sekolah di Dara', rakyat mula bangkit,bersatu untuk berjuang menentang kekejaman AlAssad ini.

Maka bermulalah Revolusi Syria.

Sedarkah anda akan sejarah hitam Syria ini yang cuba digelapkan AlAssad ini?

Sebarkanlah kebenaran ini.Semoga Allah membebaskan Syria dari kekejaman AlAssad,agar saudara-saudara Islam kita ini dapat hidup dengan aman damai,enshaAllah...

-Coordinator Amir Rizvan-
 

1 comment:

  1. Smoga Allah merahmati usahamu.. t.kasih..blog syria bdarah ni mgingtkn sy y salu tlupa...

    ReplyDelete