Tuesday 15 April 2014

Kemenangan berpihak kepada Bashar?

Kemenangan berpihak kepada Bashar?
Sebahagian penduduk cedera menerima rawatan di hospital Damsyik. - Foto EPA 
15 April 2014 DAMSYIK - SYRIA. Presiden Syria Bashar al-Assad kelmarin dengan angkuh menyatakan konflik perang saudara yang berlarutan sejak tiga tahun lalu akhirnya berpihak kepada kerajaan.

Bashar turut menyifatkan perkembangan itu kononnya satu titik perubahan dalam krisis terbabit yang meliputi proses perdamaian dan perang menentang keganasan selain pendedahan berhubung dalang bertanggungjawab yang sengaja mencetuskan huru-hara di negara tersebut.

"Kerajaan sedang berusaha untuk memulihkan keselamatan dan kestabilan di kawasan utama yang ditawan puak penentang," katanya.

Difahamkan, sehingga kini kerajaan dan pembangkang masih gagal untuk mencari penyelesaian politik bagi menamatkan konflik tersebut yang telah meragut lebih 150,000 nyawa sejak 2011.  

Dalam perkembangan lain, sekurang-kurangnya 13 termasuk wanita dan kanak-kanak dilaporkan terkorban dalam beberapa siri serangan udara yang dilancarkan tentera kerajaan menyasarkan kubu puak penentang di sekitar ibu negara.

Kumpulan Pemerhati Hak Asasi Manusia (HRW) mendakwa pertempuran itu tercetus selepas tentera kerajaan cuba untuk menawan semula kawasan diduduki Tentera Pembebasan Syria (FSA) sejak lebih setahun lalu. - Al-Arabiya

No comments:

Post a Comment