Tuesday 15 April 2014

20 maut diserang di Syria


Seorang lelaki bergegas membawa mayat kanak-kanak mangsa serangan tentera udara di bandar Douma, Damsyik, Syria, kelmarin. - REUTERS
BEIRUT 14 April - Sekurang-kurangnya 20 orang terbunuh, termasuk wanita dan kanak-kanak dalam satu serangan tentera udara Syria di bandar Douma, dekat Damsyik, semalam.
Serangan udara itu berlaku sehari selepas serangan gas beracun di perkampungan Kfar Zeita di wilayah Hama yang menyebabkan seorang terkorban dan ramai penduduk sesak nafas.
Badan Hak Asasi Manusia Syria melaporkan dua serangan udara dilancarkan di Douma yang merupakan kubu kuat penentang kerajaan menyebabkan tiga kanak-kanak dan empat lelaki terbunuh.
Badan berkenaan mendakwa se­rangan tentera udara turut dilancarkan di Hammuriyeh di timur Damsyik, manakala beberapa tong bahan letupan digugurkan di Daraya.
Sementara itu, Presiden Syria, Bashar al-Assad yakin perang saudara di negara itu berada pada satu titik perubahan dan mula memihak kepadanya berikutan penguasaan tentera kerajaan ke atas kumpulan penentang.
Sekutu Bashar turut menyifatkan kedudukan Presiden itu semakin kukuh dan beliau dijangka bertanding pada pilihan raya Presiden negara itu pada Julai ini dan dijangka menang.
Hal tersebut dilihat sebagai satu perubahan berbanding tahun lalu apabila Bashar hampir tewas di tangan kumpulan penentang yang menguasai bandar-bandar utama.
“Keadaan itu menunjukkan krisis di Syria akan mengalami titik perubahan dengan pencapaian pasukan tentera yang berterusan dalam pertempuran menentang keganasan dan usaha mencapai perdamaian," lapor agensi berita tempatan, SANA yang memetik pandangan graduan Jabatan Sains Politik Universiti Damsyik.
Sejak beberapa bulan kebelakangan ini, tentera kerajaan yang disokong pejuang Hezbollah berjaya menawan semula beberapa kawasan yang dikuasai kumpulan penentang dan bandar di sempadan. - REUTERS/AFP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140415/lu_04/20-maut-diserang-di-Syria#ixzz2ytyqX13R
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment