Monday 5 May 2014

Puluhan ribu warga Syria larikan diri

 Puluhan ribu warga Syria larikan  diri
Orang ramai melihat kawasan serangan dua bom kereta yang diletupkan di Homs, 29 April lalu. - Foto Reuters 
Damsyik: Berpuluh-puluh ribu warga Syria melarikan diri untuk mengelak daripada pertempuran antara kumpulan militan di timur ketika pemberontak kelmarin hampir mencapai persetujuan dengan kerajaan untuk berundur dari kubu kuat mereka di Homs.

Kira-kira 60,000 warga Syria sudah melarikan diri sejak Rabu lalu daripada tiga pekan untuk mengelakkan diri daripada pertempuran antara kumpulan berkaitan Al-Qaeda Barisan Hadapan Al-Nusra serta kumpulan yang menggelar diri mereka negara Islam Iraq dan Levant (ISIL), menurut Pemerhati Hak Asasi Manusia Syria.

Sementara itu, rundingan membabitkan pengunduran pemberontak dari Homs, yang pernah dianggap ‘pusat revolusi’ memasuki fasa akhir, sehari selepas gencatan senjata bermula di bandar pusat strategik itu yang menyaksikan pertempuran sengit perang saudara Syria.



Assad berkuasa penuh

Pengunduran pemberontak akan memberikan Presiden Bashar al-Assad, kawalan penuh terhadap bandar itu dan tamparan terhadap kebangkitan yang bermula pada Mac 2011 menerusi tunjuk perasaan besar-besaran menuntut perubahan demokratik.

Namun, ia menular kepada pemberontakan apabila rejim melancarkan operasi membendung pemberontakan secara besar-besaran.
“Rundingan untuk membebaskan bandar Homs daripada kumpulan bersenjata masih berjalan dan akan berakhir tidak lama lagi,” kata gabenor wilayah Talal al-Barazi.

Abul Harith al-Khalidi, pemberontak yang bertanggungjawab melakukan rundingan berkata, perbincangan dilakukan sejajar dengan rundingan untuk membebaskan kumpulan yang terdiri daripada pegawai pro-rejim Iran yang ditahan pemberontak di bandar utara Aleppo. - AFP

No comments:

Post a Comment