Tuesday 17 June 2014

GUA-GUA, KAWASAN PENINGGALAN KUBUR DAN PENIGGALAN SEJARAH LAMA DIJADIKAN SEBAGAI RUMAH..


SURIA (SYRIA) 2014: GUA-GUA, KAWASAN PENINGGALAN KUBUR DAN PENIGGALAN SEJARAH LAMA DIJADIKAN SEBAGAI RUMAH.. tanpa pendingin udara atau kipas angin, tanpa elektrik, tanpa dapur gas untuk memasak, tanpa keperluan asas seperti tandas, air, makanan, tanpa pintu dan pagar rumah untuk melindungi mereka sekeluarga... pada waktu siang dan juga malam, keluarga-keluarga ini terpaksa mengharungi segalanya di dalam gua dan tinggalan ukiran sejarah lama.. ada di antara mereka yang terpaksa tinggal di kawasan perkuburan sejarah lama untuk mengelakkan daripada serangan bom oleh KERAJAAN SYRIA BASHAR AL-ASSAD... hampir 4 tahun berlalu.. adakah kita sanggup tinggal di gua-gua sperti ini sepanjang tempoh ini?.. sekiranya panas dan dahaga, kita dapat berteduh di rumah yang seadanya mempunyai bekalan elektrik untuk menghidupkan kipas atau pendingin udara ataupun menyediakan minuman sejuk kerana dahaga.. namun untuk anak-anak dan keluarga ini, tiada sumber kewangan, tiada pekerjaan, tiada sumber bekalan makanan, elektrik dan air, tiada kelengkapan tandas.... tiada.... ini berlaku pada abad ke-21-- di zaman teknologi berkembang pesat dipenuhi segala kelengkapan terkini... begitulah juga harapan kita agar rakan-rakan diseluruh dunia bersama-sama membantu saudara kita di Suria (Syria).... serangan bom oleh KERAJAAN BASHAR AL-ASSAD ke atas rakyat dan kanak-kanak berlaku sehingga ke saat ini sehingga menyebabkan mereka terpaksa tinggal di gua-gua dan tempat peninggalan sejarah lama... Mampukah kita yang berada di rumah ketika ini dapat menerima jika kita diarahkan untuk tinggal di dalam gua sebagai rumah tanpa sebarang satu pun kelengkapan, tanpa bekalan elektrik, tanpa air, tanpa makanan, tanpa pendingin udara, tanpa tandas, tanpa pintu.... marilah kita bersama-sama membantu sedaya upaya kita membantu saudara kita di Suria (Syria).. Inilah punca rakyat jelata di sana bangkit menentang kezaliman BASHAR AL-ASSAD... bayangkanlah ibu, ayah, dan keluarga kita terpaksa tinggal di gua.... Syrian civilians and the children who have to find protection by survuving their life in a caves after their home have been part of the bomb attacked by SYRIAN GOVERNMENT BASHAR AL-ASSAD.... without a safety protection in the cave, without basic needs to help them, without electricity, without water, without food, without a door, a windows, without a proper important elements that a house should be... can we accept if we have to let our family to live in a cave?...... can we accept to live a life in a cave without air conditioner, even a small fan during hot weather... or a proper stuffs during winter, rain and many others?.... not even a small door to cover up our families for safety like a basic house should have?... can we accept that to be happen to us in the 21st Century -- the era of advanced technology that we are living right now..... lets us together united in humanity to help the innocence civilians, the children, brothers and sisters in Suria (Syria), and for the war victims around the world as which have been advice by Prophet Muhammad SAW to us.... they are a human just like us...... nobody deserve to live such life in the 21st Century...... my prayers.

No comments:

Post a Comment