Wednesday 27 August 2014

Malaysia kutuk tindakan dan jenayah Militan Negara Islam di Syria dan Iraq - PM

RABU, 27 OGOS 2014 @ 4:19 PM

 
PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Razak menegaskan, Malaysia mengutuk sekeras-kerasnya tindakan serta jenayah yang dilakukan Militan Negara Islam di Syria dan Iraq atas nama Islam yang sebenarnya agama keamanan.

Perdana Menteri, dalam satu kenyataan semalam, berkata Malaysia kesal dan amat sedih dengan kekejaman yang dilakukan atas nama Islam dan menggesa masyarakat antarabangsa bertindak segera mengekang keganasan yang berlaku.

"Kita mesti menentang keganasan dengan kesederhanaan dan berusaha untuk mengikat semula semula jalinan antara masyarakat yang terputus akibat peperangan.

"Umat Islam di serata dunia melihat dengan penuh ketakutan apabila konflik baru tercetus di Syria dan Iraq. Terdedahnya laporan mengenai pembunuhan beramai-ramai dan bukti bergambar mengenai kekejaman yang berlaku amat mengejutkan kita.

"Perbuatan Militan Negara Islam di Syria dan Iraq ini bercanggah dengan agama kita, budaya kita, malah bertentangan dengan segala aspek kemanusiaan. Semua ini bertentangan dengan ajaran Nabi kita, seorang manusia yang berpegang kepada keamanan dan kesederhanaan," katanya.

No comments:

Post a Comment