Thursday 25 September 2014

Dunia tidak bantu secukupnya halang warga asing ke Syria - Erdogan

PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU: Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan mendakwa masyarakat antarabangsa tidak membantu secukupnya bagi menghalang pengaliran warga asing yang menyertai kegiatan pengganas di Syria.
Serentak itu, beliau juga membidas Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) kerana tidak bertindak ke atas isu mendesak yang didapati dunia ketika ini.
Dalam dua ucapan berasingan di New York, Erdogan berkata, Turki memainkan peranan utama dalam memerangi keganasan tetapi tidak mendapat bantuan daripada dunia.
"Kita boleh menghentikan pengaliran warga asing ini hanya jika rakan kita tidak memberi kerjasama," tegas Erdogan.
Katanya, usaha ini bukan hanya perjuangan tunggal Turki.
Erdogan bercakap pada mesyuarat Majlis Keselamatan di mana anggotanya sebulat suara meluluskan resolusi meminta negara anggota menghalang pengambilan rekrut dan membawa warga asing yang ingin menyertai kumpulan pengganas.
Ia adalah mesyuarat luar biasa Majlis Keselamatan yang dipengerusikan oleh Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama dengan dihadiri ketua 15 negara anggota.
Perisikan Amerika Syarikat menganggarkan kira-kira 12,000 rakyat asing sudah melakukan perjalanan ke Syria dan Iraq untuk menyertai kumpulan Negara Islam (IS), yang dianggarkan mempunyai seramai 31,000 pejuang. - AP

No comments:

Post a Comment