Thursday 27 November 2014

63 maut dalam serangan tentera udara Syria


SEORANG lelaki berjalan berhampiran beberapa buah kenderaan yang terbakar dalam satu serangan udara oleh tentera Syria di bandar Raqa kelmarin.


DAMSYIK – Satu siri serangan udara oleh tentera udara Syria kelmarin menyebabkan sekurang-kurangnya 63 maut di bandar Raqa yang dikuasai kumpulan Islamic State (IS).
Serangan tersebut merupakan yang terburuk dilancarkan oleh tentera Syria terhadap Raqa sejak bandar itu jatuh ke tangan militan IS pada tahun lalu.
Pengarah Pemantau Hak Asasi Manusia Syria, Rami Abdel Rahman berkata, serangan tersebut menyebabkan 63 orang terbunuh manakala 36 daripada mangsa adalah orang awam.
“Sebanyak 20 lagi identiti mangsa masih belum dikenal pasti termasuk tujuh mayat yang hampir berkecai,” katanya.
Ujarnya, ramai mangsa terbunuh dalam dua serangan berturut-turut di sebuah lokasi industri utama di bandar tersebut.
“Selepas serangan pertama ramai penduduk keluar untuk membantu mangsa yang cedera dan tidak lama selepas itu serangan kedua menyusul di lokasi yang sama,” katanya.
Beberapa rakaman video amatur menunjukkan sejumlah mayat berlumuran darah bergelimpangan di sebatang jalan dan beberapa buah ambulans dilihat tiba di lokasi.
Sekumpulan anggota penyelamat yang memakai lambang Palang Merah juga dilihat memasukkan mayat mangsa ke dalam beg plastik berwarna putih.
Beberapa aktivis di bandar itu mengecam serangan udara tersebut yang dianggap mereka sebagai satu pembunuhan beramai-ramai. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=1127&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz3KDQWdBUc 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment