Monday 17 November 2014

Bapa di London percaya anaknya terbabit pancung askar Syria

ISNIN, 17 NOVEMBER 2014 @ 5:43 PM

 
LONDON: Seorang bapa, Ahmed Muthana berkata beliau percaya anak lelakinya, pelajar perubatan di Britain antara anggota skuad jihad Negara Islam (IS) yang dilihatnya di dalam video memancung askar Syria dan tebusan rakyat Amerika Syarikat semalam.

Ahmed memberitahu akhbar 'Daily Mail' bahawa anak lelakinya, Nasser Muthana yang berusia 20 tahun kelihatan berada bersama sekumpulan 16 anggota jihad yang memancung kepala Peter Kassig.

"Saya tidak pasti tapi ia kelihatan seperti anak lelaki saya," katanya yang tinggal di Cardiff, Wales.

"Dia seharusnya sekarang takut dengan Allah kerana melakukan pembunuhan. Bagaimana dia akan hadapi Allah jika membunuh manusia?" katanya.

Kenyataan IS mengenai pembunuhan Kassig iaitu tebusan Barat kelima adalah sebahagian daripada video selama 15 minit yang dimuat naik, menunjukkan tindakan militan IS memancung sekurang-kurangnya 14 orang yang didakwanya sebagai juruterbang dan pegawai yang setia dengan Presiden Bashar al-Assad.

IS sebelum ini mengeluarkan video bagi menunjukkan dua rakyat Amerika dan dua rakyat Britain dipancung oleh militan berpakaian hitam dan menutup muka yang bercakap dengan loghat Inggeris dan digelar oleh media di Britain sebagai 'Jihadi John'.

Video semalam bagaimanapun menunjukkan sebahagian besar pembunuh itu tidak menutup muka dan menurut 'Daily Mail, Nasser Muthana berdiri di sebelah Jihadi John. - Reuters

No comments:

Post a Comment