Thursday 7 May 2015

Bashar tidak mahu mengaku kalah


REUTERS - BASHAR berucap di hadapan penyokongnya di sebuah sekolah di Damsyik sempena menyambut Hari Syahid Syria semalam.


DAMSYIK – Presiden Syria, Bashar al-Assad menyatakan semalam bahawa beberapa pengunduran yang dibuat merupakan perkara normal dalam mana-mana peperangan dan tidak bermakna mereka tewas dalam perang saudara di negara berkenaan.
Kenyataan itu merupakan komen pertamanya selepas tenteranya mengalami beberapa kekalahan dalam pertempuran dengan kumpulan Negara Islam dan pemberontak lain.
“Kita berjuang untuk memenangi peperangan, bukan bertempur. Peperangan adalah siri kepada banyak pertempuran.
“Kita bukan bercakap me­ngenai berpuluh-puluh atau beratus-ratus, namun beribu-ribu pertempuran dan sudah menjadi adat dalam pe­perangan, adakala kita menang dan kadang-kadang tewas,” katanya semasa berucap di Damsyik.
Sejak beberapa minggu lalu, tentera pemberontak termasuk sekutu Al-Qaeda Syria, Barisan al-Nusra Front telah menawan bandar Jisr al-Shughur dan kem tentera di Idlib.
Kekalahan di wilayah itu bersama mendatangkan kebimba­ngan bahawa kekuatan tentera rejim Bashar kini semakin goyah. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0507&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz3ZQXiQMcZ 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment