Monday 25 May 2015

IS perkukuh kedudukan di sempadan Iraq-Syria



PENDUDUK Ramadi mula menerima bantuan kelengkapan selepas melarikan diri di sebuah kem pelarian di Amiriyat al-Fallujah, barat Baghdad kelmarin. - AP


DAMSYIK – Kumpulan Islamic State (IS) menguasai sempadan Iraq-Syria kelmarin selepas berjaya menawan ibu negeri di wilayah Anbar dan tapak bersejarah Palmyra.
Malah, pengebom berani mati IS yang menyerang sebuah masjid Syiah di Arab Saudi sehingga menyebabkan 21 orang mati dan 81 orang cedera turut mencetuskan kebimbangan mengenai kemaraan militan berkenaan.
Kumpulan militan IS yang mengisytiharkan pemerintahan ‘khalifah’ itu kini menguasai hampir separuh daripada Syria selepas menawan lintasan Al-Tanaf iaitu lebuh raya yang meng­hubungkan Damsyik-Baghdad lewat Khamis lalu.
Sebelum itu, IS berjaya menawan Ramadi yang merupakan pusat pentadbiran wilayah Anbar dan bandar Palmyra yang me­nyimpan khazanah bersejarah.
“IS sekarang menguasai lebih 95,000 kilometer persegi kawasan di Syria iaitu merangkumi kira-kira 50 peratus wilayah di negara itu,” kata jurucakap Pemerhati Hak Asasi Manusia Syria.
Keadaan itu bermakna, kerajaan Syria di bawah Presiden Bashar al-Assad cuma menguasai sekitar 22 peratus kawasan di Syria kerana beberapa kawasan lain dikuasai oleh pemberontak seperti Al-Nusra Front.
Sementara itu, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu melaporkan bahawa sekurang-kurangnya 55,000 penduduk meninggalkan bandar Ramadi selepas ditawan oleh militan IS. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0524&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz3b6IlwbNy 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment