Tuesday 30 June 2015

2 serangan di Syria

Beirut: Kumpulan militan Negara Islam (IS) yang melancarkan dua serangan besar-besaran di utara Syria semalam berjaya menawan beberapa kawasan di bandar Hassakeh dan mara ke Kobani.
Beberapa aktivis dan pegawai memberitahu, puluhan orang mati atau cedera selepas IS meletupkan tiga bom kereta di Kobani.
Kobani kini dikuasai pejuang Kurdis selepas kumpulan itu mengusir militan IS dari bandar berkenaan awal tahun ini.
Serangan terbaru itu dilancarkan bagi membalas dendam selepas kumpulan IS tewas dalam beberapa pertempuran dengan pejuang Kurdis sejak beberapa minggu lalu.
Seramai 10 orang dilaporkan maut dalam pertempuran di Kobani selepas militan IS buat pertama kalinya berjaya masuk ke bandar itu dalam tempoh enam bulan.
Di Hassakeh pula, jurucakap pejuang Kurdis, Redur Khalil berkata, militan IS menyerang beberapa kampung yang dikuasai tentera kerajaan dan menawan beberapa kawasan.
Stesen televisyen Syria melaporkan, beberapa pertempuran sengit tercetus di kawasan kejiranan Nashawi di Hassakeh.
Menurut laporan, militan IS membunuh beberapa penduduk termasuk ketua unit barek tentera.
Tambahnya, Ramai militan IS juga terbunuh, termasuk seorang komander yang dipercayai rakyat asing.
Serangan ke atas Hassakeh dan Kobani itu berlaku beberapa hari selepas pejuang Kurdis dan kumpulan pejuang lain berjaya menawan kubu kuat IS di Tal Abyad dan bandar Ein Issa.
Sejak Januari lalu, pejuang Kurdis mara ke beberapa wilayah yang ditawan IS selepas mendapat bantuan serangan udara daripada tentera bersekutu yang diketuai Amerika Syarikat.
Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 26 Jun 2015 @ 8:19 AM


SEORANG kanak-kanak yang cedera dalam serangan di Kobani dibawa untuk dirawat di Sanliurfa, Turki.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/60241#sthash.DNoOtL8Z.dpuf

No comments:

Post a Comment