Tuesday 30 June 2015

Perancis usir imam, ikrar tutup masjid

Paris: Perancis sudah mengusir atau menghantar pulang 40 imam sejak tiga tahun lalu, kerana menyampaikan khutbah berunsur kebencian dan suku daripada jumlah itu, dalam tempoh enam bulan lalu.
Menteri Dalam Negeri Bernard Cazeneuve hari ini, berikrar menutup masjid dan usir pendakwah yang menanam unsur kebencian selepas seorang lelaki didakwa radikal Islam, memenggal kepada majikannya di sebuah kilang gas minggu lalu.
Serangan itu dianggap pihak berkuasa Perancis sebagai pelampau walaupun lelaki berkenaan dipercayai melakukannya kerana sebab peribadi.
“Semua pendakwah asing atau yang menanam kebencian akan diusir,” kata Cazeneuve yang memberitahu beberapa masjid sedang dalam siasatan kononnya menggalakkan keganasan.
“Kita sudah menghantar pulang 40 pendakwah serta imam yang menanam kebencian sejak 2012. Tahun ini, 22 kes disiasat dan 10 imam serta pendakwah diusir,” katanya.
Ahad lalu, Yassin Salhi, 35, mengaku membunuh majikannya dan melekatkan kepala mangsa pada pintu pagar kilang di Lyon.
Lelaki itu juga didapati menghantar gambar selfie dirinya bersama kepala mangsa kepada rakan-rakannya di Syria.
Sumber polis menyatakan, Yassin dipercayai melakukan jenayah itu selepas berlaku pertelingkahan dengan majikannya itu dua hari sebelum kejadian.
Cazeneuve mengakui Yassin membunuh majikannya kerana sebab peribadi tetapi bertegas menuduh lelaki itu terbabit dalam pelampau Islam. - AFP
Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 29 Jun 2015 @ 5:51 PM


- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/60969#sthash.1kpGgXqH.dpuf

No comments:

Post a Comment