Sunday 5 July 2015

22 terbunuh serangan udara AS di kubu kuat IS Syria


IMEJ yang diambil daripada video menunjukkan kira-kira 25 tentera Syria melutut di depan bendera besar IS di bandar Palmyra di tengah Syria. - Foto AFP
Majoriti yang terbunuh dalam serangan terhadap bandar Raqa adalah pejuang IS, kata kumpulan pemerhati hak asasi manusia di Syria. Berpuluh-puluh orang awam turut cedera dalam serangan itu.
AS yang menerajui tentera bersekutu dan mula membuat serangan udara terhadap IS sejak September lalu, berkata ia telah membuat serangan besar-besaran terhadap Raqa, ibu negara bagi IS di Syria.
Serangan udara ini besar-besaran ini bagi mematahkan cubaan IS untuk menggerakkan tentera dari seluruh Syria ke Iraq, kata jurucakap tentera AS, Leftenan Kolonel Thomas Gilleran.
"Ini adalah antara serangan terbesar yang kami lakukan terhadap Syria dan ia kami sasarkan memberi kesan kepada keupayaan IS untuk bergerak dari Raqa.
"Tentera sekutu memusnahkan beberapa sasaran di seluruh Raqa, dengan memusnahkan struktur IS dan laluan transit mereka," kata Gilleran dalam satu kenyataan.
Kumpulan IS muncul di Syria pada 2013 dan kini menguasai hampir separuh wilayah negara itu, walaupun majoriti kawasan dikuasainya adalah gurun tidak berpenghuni. - AFP

No comments:

Post a Comment