Monday 6 July 2015

Bom di masjid ketika berbuka, 25 maut


SEORANG lelaki melihat kerosakan sebuah bangunan selepas tentera yang setia kepada Bashar menjatuhkan bom barel di Tafas, bandar Daraa, Syria kelmarin. - REUTERS


BEIRUT – Seramai 25 anggota sekutu Al-Qaeda di Syria termasuk seorang ketuanya terbunuh dalam satu letupan di sebuah masjid di utara Syria, kata kumpulan pemerhati semalam.
Pengarah Pemerhati bagi Hak Asasi Manusia Syria, Rami Abdel Rahman memberitahu, jumlah kematian itu berkemungkinan meningkat berikutan kecederaan melibatkan berpuluh-puluh orang yang berada di tempat kejadian ketika berbuka di bandar Ariha di wilayah Idlib.
“Sebanyak 25 anggota Al-Nusra Front termasuk ketua kumpulan pemberontak itu terbunuh dalam letupan yang berlaku di masjid Salem di bandar Ariha,” ujar kenyataan kumpulan pemerhati yang berpangkalan di Britain tersebut.
Kumpulan aktivis, Suruhanjaya Umum Revolusi Syria menyatakan, ratusan orang menghadiri majlis berbuka puasa bersama Al-Nusra Front di masjid itu sebelum letupan berlaku ketika mereka bersiap sedia untuk menunaikan solat.
“Orang awam turut terbunuh dalam letupan pada bulan suci Ramadan itu,” kata jurucakap kumpulan berkenaan tanpa memberikan sebarang maklumat lanjut.
Kebanyakan wilayah Idlib kini di bawah kawalan pemberontak, selepas Al-Nusra Front mengusir tentera rejim kerajaan Presiden Bashar Al-Assad dari benteng-benteng terakhir mereka.
Sehingga kini, lebih 230,000 orang terbunuh di Syria selepas protes antikerajaan meletus pada tahun 2011 sehingga mencetuskan perang saudara antara pasukan prokerajaan, pemberontak dan kumpulan Islamic State. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0705&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz3f4CClqGX 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment