Monday 6 July 2015

Dah jadi isteri anggota IS

London: Dua daripada tiga remaja Britain yang melarikan diri ke Syria sudah berkahwin dengan anggota kumpulan Negara Islam.
Menurut Guardian, Kadiza Sultana, 16, dan Shamima Begum serta Amira Abase yang berusia 15 tahun yang meninggalkan rumah mereka Februari lalu, terbang ke Instanbul, Turki, sebelum menyeberang masuk ke Syria.
Dua daripada remaja itu menghubungi keluarga memberitahu mereka sudah berkahwin dalam majlis yang disediakan IS serta tinggal di Raqqa, Syria, iaitu kubu kuat kumpulan berkenaan tetapi akhbar itu tidak menyatakan nama mereka atas permintaan keluarga.
Peguam Tasnime Akunjee yang mewakili keluarga terbabit berkata, berita itu menyebabkan ketegangan kepada keluarga mangsa kerana memusnahkan harapan tiga remaja itu akan pulang.
Guardian melaporkan, dua remaja perempuan itu diberi katalog gambar lelaki untuk dipilih sebagai suami yang berusia 20-an.
Ketiga-tiga remaja itu belajar di sekolah yang sama iaitu Bethnal Green Academy di timur London dan dipercayai terpengaruh dengan rakan sekolah yang sudah ke Syria sebelum itu.
Empat lagi remaja perempuan dari sekolah itu sudah menerima arahan mahkamah tidak membenarkan mereka ke luar negara.
Scotland Yard percaya kira-kira 600 rakyat Britain sudah ke Syria dan Iraq kerana terpengaruh dengan IS tetapi separuh daripadanya sudah kembali. - AFP
Artikel ini disiarkan pada : Ahad, 5 Julai 2015 @ 6:11 PM

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/62257#sthash.vpkj0mhm.dpuf

No comments:

Post a Comment