Saturday 10 October 2015

Ulama gesa jihad tentang Russia

Agensi
Riyadh: Lima puluh dua tokoh akademik dan ulama Arab Saudi menggesa umat Islam pergi ke Syria untuk memerangi tentera Russia.

Menurut laporan akhbar Al Arabiya, ulama itu, sebahagiannya anggota Kesatuan Ulama Antarabangsa yang berpusat di Qatar dan diketuai ulama terkenal dari Mesir Sheikh Yusuf al-Qaradhawi, menggesa umat Islam berkemampuan, baik di Arab Saudi mahu pun di luar negara itu, menyahut gesaan jihad bagi membantu kumpulan penentang rejim Syria untuk menghadapi serangan tentera Russia.

Menurut pemerhati, dengan kenyataan itu, mereka berharap untuk menggalakkan remaja Saudi, negara Teluk dan Islam dari seluruh dunia bangkit memerangi tentera Russia, seperti yang berlaku ketika perang
Afghanistan-Soviet Union.

Kenyataan itu juga menggesa pejuang penentang Presiden Bashar al-Assad bersatu dan mendesak mereka yang berkemampuan untuk berperang dan mereka yang pakar dalam senjata supaya tidak meninggalkan Syria.

Desakan itu bagaimanapun bertentangan dengan fatwa yang dikeluarkan ulama negara itu pada Mac 2014 yang menyenaraikan kumpulan Negara Islam (IS) dan cabang al-Qaeda di Syria, Barisan al-Nusra sebagai kumpulan pelampau.

Al-Arabiya yang dimiliki kerajaan Saudi melaporkan, sebahagian ulama yang menandatangani kenyataan semalam sebelum ini pernah mengeluarkan fatwa dan menyediakan panduan untuk menentang Bashar.

Arab Saudi dipercayai membelanjakan berbilion dolar dalam usaha menggulingkan rejim Bashar, termasuk membiayai beberapa kumpulan penentang yang memerangi pemimpin Syria itu.

Russia mula melancarkan serangan udara di Syria dalam usaha mengekalkan pemerintahan Bashar minggu lalu dengan mendakwa ia menyasarkan kumpulan IS.

Bagaimanapun, laporan mendakwa, serangan yang dilancarkan itu turut menyasarkan penentang rejim Syria yang disokong Arab Saudi, Amerika Syarikat dan Turki. - Al Arabiya

Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 8 Oktober 2015 @ 9:00 AM

PENDUDUK Amerika Syarikat keturunan Syria menunjuk perasaan membantah campur tangan Russia di Syria di luar pejabat konsul Russia di Santa Monica, California, semalam.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/83436#sthash.oKi6icjj.dpuf

No comments:

Post a Comment