Tuesday 10 November 2015

Gesa tingkatkan bantuan kepada pelarian Syria


Gesa tingkatkan bantuan kepada pelarian Syria

10 NOVEMBER 2015
Gesa tingkatkan bantuan kepada pelarian Syria Kem Zaatari di timur laut ibu negara Jordan ini diwujudkan untuk memberikan perlindungan kepada pelarian Syria.

AMMAN - JORDAN. Ketua Program Pembangunan PBB (UNDP), Helen Clark menggesa bantuan kepada pelarian Syria dipertingkatkan selepas krisis negara itu semakin meruncing akibat campur tangan ketenteraan Rusia.

"Dana mencukupi diperlukan untuk membantu golongan tersebut kerana mereka juga mahu meneruskan kehidupan seperti orang lain.

"Apa yang perlu kita lakukan adalah untuk memberi tumpuan kepada beberapa perkara bagi membolehkan pelarian Syria berdikari dan tidak bergantung sepenuhnya kepada negara antarabangsa," katanya dalam satu persidangan di Jordan.

Menurutnya lagi, negara pemberi dana hanya menyalurkan kurang separuh daripada AS$4.5 bilion (RM19.7 bilion) bantuan kewangan yang dijanjikan sebelum ini.

"Kebanyakan daripada pelarian Syria yang melarikan diri daripada konflik di negara itu kini hidup dalam keadaan sukar.

"Kebanjiran pelarian tersebut telah memberi beban lebih besar kepada negara tuan rumah yang memberi perlindungan kepada golongan itu," jelasnya lagi.

Difahamkan, kira-kira 7.6 juta pelarian Syria kehilangan tempat tinggal dan terperangkap di dalam konflik perang saudara di negara tersebut manakala lebih empat juta terpaksa melarikan diri sejak 2011, menurut Press TV.

No comments:

Post a Comment