Tuesday 10 November 2015

Britain senaraikan Rusia sebagai ancaman


10 NOVEMBER 2015

Britain senaraikan Rusia sebagai ancaman

Britain senaraikan Rusia sebagai ancaman Putin (kiri) bertemu pegawai tentera tertinggi negara semasa perarakan Hari Kemenangan pada Mei lalu di Red Square, Moscow. - Foto AFP

LONDON - BRITAIN. Rusia telah disenaraikan sebagai salah satu ancaman keselamatan tertinggi di Britain selain keganasan global dan virus Ebola.

Draf senarai baharu yang dikeluarkan perkhidmatan keselamatan Britain itu menyebut, dakwaan pencerobohan Rusia di Ukraine, bajet ketenteraan yang besar dan kesediaan Presiden Vladimir Putin mempamerkan kuasanya menjadi punca kebimbangan.

"Dalam tempoh lima tahun lalu telah menyaksikan pelbagai perkembangan antarabangsa, daripada pertumbuhan radikal dan fundamentalisme kepada kebimbangan yang semakin meningkat terhadap bekalan tenaga serta peningkatan pencerobohan dari Rusia," menurut laporan itu.

Senarai tersebut turut merujuk kepada China sebagai ancaman, memetik kebimbangan terhadap autoritarian dan pencabulan hak asasi manusia yang berterusan di negara itu.

Difahamkan, laporan berkenaan akan dikeluarkan secara rasmi oleh Perdana Menteri Britain, David Cameron pada 23 November depan, dan akan dijadikan sebahagian daripada strategi keselamatan negara selepas kajian keselamatan dilakukan, menurut laporan Press TV.

No comments:

Post a Comment