Homs merupakan pusat kebangkitan rakyat Syria terhadap Presiden negara itu, Bashar al-Assad sejak perang saudara tercetus lima tahun lalu.
Perjanjian itu bakal menyaksikan penguasaan sepenuhnya tentera kerajaan di bandar berkenaan, manakala kumpulan penentang dan keluarga mereka berpindah ke kawasan yang dikuasai kumpulan berkenaan di kawasan barat laut yang bersempadan dengan Turki.
Langkah itu dilihat sebagai contoh gencatan senjata tempatan yang didakwa Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama akan dibuat dengan kerap.
Saksi melihat sebanyak 15 buah bas meninggalkan kawasan itu dengan Gabenor Homs, Talal al-Barazi melaporkan sebanyak 300 anggota penentang berada di dalam bas berkenaan bersama 400 anggota keluarga masing-masing.
Talal berkata, kumpulan penentang dilihat membawa senjata bersama mereka dalam perjanjian yang dilihat menyamai gencatan sebelum ini di Idlib meskipun perkara itu masih belum dilaksanakan sepenuhnya.
Beberapa buah bas meninggalkan kawasan perumahan Waer di daerah Homs awal pagi semalam dan penduduk lain beratur untuk menaiki bas di pinggir bandar.
Talal memberitahu, bas itu akan berhenti di wilayah Hama dengan kumpulan penentang boleh berhenti di kawasan berkenaan sementara konvoi tersebut akan bergerak seterusnya ke Idlib.
“Tiada lagi senjata di Waer selepas pelaksanaan perjanjian itu,’’ katanya. – REUTERS