Wednesday 2 December 2015

Dibakar bom kimia

Damsyik: Banyak laporan mendakwa tentera Russia melepaskan bom fosferus putih terhadap orang awam di barat laut Syria dalam kempen serangan udaranya terhadap kumpulan Negara Islam (IS).
Senjata kimia itu diharamkan di bawah Konvensyen Geneva kerana sangat bertoksik dan boleh membakar daging hingga ke tulang manusia.
Fosferus putih digunakan tentera untuk menerangi sasaran pada waktu malam atau bertindak sebagai bom asap pada waktu siang.
Beberapa gambar yang dimuat naik di Twitter menunjukkan langit dipenuhi senjata berbahaya itu ketika ia digugurkan di Raqqa, kubu kuat IS.
Ramai aktivis di bandar itu mendakwa ramai orang awam terperangkap dalam serangan itu yang mereka anggap jenayah perang.
Beberapa pertubuhan hak asasi manusia juga mendakwa serangan udara Russia lebih banyak membunuh orang awam berbanding militan IS.
Walaupun imej itu tidak dapat disahkan, tetapi beberapa penduduk di Raqqa melaporkan ada serangan di bandar itu menggunakan fosferus putih.
Pada 13 November lalu, saksi di bandar Idlib memberitahu majalah The Times, beberapa orang awam cedera teruk akibat dua serangan fosferus.
“Kami tahu ia adalah
fosferus kerana langit tiba-tiba bercahaya dan apabila ia jatuh, semuanya terbakar,” kata Ahmed, seorang aktivis di Idlib.
Katanya, dua kampung yang menjadi sasaran serangan didiami orang awam dan terletak kira-kira 80 kilometer dari kedudukan terdekat tentera.
Bahan kimia itu juga boleh mengakibatkan kerosakan jantung, hati dan buah pinggang jika diserap ke dalam badan serta boleh menyebabkan maut.
Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 2 Disember 2015 @ 6:50 AM


GAMBAR yang dimuat naik di Twitter oleh aktivis di Raqqa menunjukkan bahan yang dipercayai fosferus putih digugurkan pesawat Russia.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/97272#sthash.BWAsZON6.dpuf

No comments:

Post a Comment