Monday 25 January 2016

63 orang awam terbunuh



DUA pesawat pengebom Rusia kelihatan di pangkalan udara Hemeimeem di Syria pada Rabu lalu. - Agensi


BEIRUT – Serangan terbaharu yang dipercayai dilakukan oleh pesawat tentera Rusia menyebabkan 63 orang awam terbunuh di timur Syria kelmarin.
Serangan tersebut berlaku ketika tentera Amerika Syarikat (AS) dilaporkan membina pengkalan udara bagi meningkatkan serangan terhadap kumpulan militan Islamic State (IS).
Sementara itu, beberapa diplomat kanan sedang bersiap sedia untuk menyelesaikan persoalan utama siapa yang akan mewakili pihak pembangkang Syria dalam rundingan penting minggu hadapan bagi menghentikan perang yang berlangsung lebih lima tahun.
Kumpulan Pemerhati Hak Asasi Manusia Syria berkata, daripada sejumlah besar yang terbunuh di sebuah kampung di bandar Khasham yang dikuasai IS, sembilan daripada mereka ialah kanak-kanak manakala dua lagi wanita.
Kampung tersebut terletak di dalam wilayah Deir Ezzor yang kaya dengan minyak. IS dilaporkan berusaha untuk mara dalam beberapa hari kebelakangan ini walaupun berlaku beberapa siri serangan udara oleh kerajaan Syria dan Rusia.
Serangan yang berlangsung selama seminggu di ibu kota wilayah itu mengakibatkan kira-kira 500 orang maut dan mencetuskan kebimbangan pembunuhan beramai-ramai dalam kalangan 200,000 orang lain yang masih tinggal di situ.
Sementara itu, sumber ketenteraan Syria berkata, kira-kira 100 pakar AS dan kumpulan militan Kurdish Syria hampir menyiapkan lapangan terbang Rmeilan di wilayah Hasakeh.
“Pangkalan udara itu akan digunakan untuk helikopter dan pesawat kargo. Landasannya kini mencapai 2,700 meter panjang dan bersedia untuk digunakan oleh pesawat yang akan membawa peralatan dan bekalan peluru,” kata sumber terbabit. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2016&dt=0125&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz3yDMSga62 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment