Tuesday 19 January 2016

Pengeboman di Istanbul, 10 dipenjara

19 JANUARI 2016

 Keranda mangsa yang terkorban dalam kejadian pengeboman dihantar pulang dengan pesawat tentera Jerman pada Sabtu lalu. - Foto AFP

 ANKARA - TURKI. Seramai 10 warga Syria yang didakwa terlibat dalam insiden pengeboman berani mati di lokasi tumpuan pelancong di Istanbul dihukum penjara oleh mahkamah.
Kelmarin, media tempatan melaporkan kesemua mereka adalah antara 17 individu yang dihadapkan ke mahkamah di Turki atas tuduhan melakukan pembunuhan terancang dan menganggotai pertubuhan pengganas.
Sekurang-kurangnya 10 warga Jerman terbunuh manakala 15 yang lain cedera dalam kejadian menggemparkan di Dataran Sultanahmet pada Selasa lalu.
Susulan itu, Ankara mendakwa serangan itu didalangi IS yang didakwa memasuki negara tersebut melalui Syria walaupun tiada mana-mana kumpulan militan mengaku bertanggungjawab ke atas insiden berkenaan.
Difahamkan, Turki telah meningkatkan amaran keselamatan pada tahap tingi selepas lebih 100 terkorban dalam pengeboman berkembar dipercayai didalangi IS di ibu negara pada Oktober lalu, lapor Press TV
.

No comments:

Post a Comment