Wednesday 27 January 2016

Rundingan damai Syria tertangguh




AFP - SEORANG pejuang kumpulan penentang Syria berjalan di Harasta Qantara, timur Damsyik di Syria baru-baru ini.


GENEVA, Switzerland –Rundingan bagi menamatkan perang saudara di Syria akan bermula di Geneva Jumaat ini, kata seorang perunding Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) selepas penangguhan berhubung pihak yang akan mewakili kumpulan penentang di negara itu.
Rundingan itu dijadualkan kelmarin tetapi utusan PBB, Staffan de Mistura memberitahu wartawan bahawa kebuntuan berhubung delegasi yang terlibat memaksa ia ditangguhkan.
De Mistura berkata, beliau menghantar jemputan kepada semua delegasi berkenaan semalam tanpa menyatakan siapa yang akan diundang tetapi menyebut, senarainya bersifat seberapa inklusif yang boleh
Usaha baharu menamatkan perang saudara di Syria yang membunuh lebih 260,000 orang dan menyebabkan separuh rakyat negara itu menjadi pelarian dibuat ketika konflik di negara itu memasuki tahun kelima.
Rundingan tajaan PBB itu bermatlamat untuk membentuk sebuah kerajaan peralihan, perlembagaan baharu dan pilihan raya dalam tempoh 18 bulan di Syria.
Dialog itu dijangka mengambil masa enam bulan dengan pusingan pertama berlangsung antara satu hingga dua minggu, kata de Mistura
“Matlamat pertama adalah mewujudkan satu gencatan senjata yang meluas dan menghantar bantuan kepada mangsa perang di Syria,” katanya.
Pengumuman itu dibuat selepas seorang pengebom berani mati membunuh sekurang-kurangnya 23 orang di bandar Aleppo, demikian menurut Kumpulan Pemerhati Hak Asasi Manusia Syria. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2016&dt=0127&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz3yPcegzSG 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment