Monday 1 February 2016

Jet pejuang Rusia ceroboh Turki

31 JANUARI 2016

 ANKARA – TURKI. Jet pejuang SU-34 milik Rusia didakwa telah menceroboh ruang udara Turki kata Kementerian Luar Negeri Turki, kelmarin, lapor Al Jazeera.
Kedutaan Rusia di Turki dikatakan telah dipanggil berhubung insiden itu.
Melalui satu kenyataan semalam, kementerian itu berkata, kejadian itu jelas menunjukkan bahawa Rusia mahu ‘menambah’ isu antara kedua negara.
Sementara itu, Kementerian Pertahanan Rusia menyifatkan tuduhan itu sebagai propaganda tidak berasas.
“Tiada satu pun pencabulan di ruang udara Turki yang dilakukan oleh pesawat pejuang Rusia di Syria,” kata jurucakap Rusia, Igor Konashenkov seperti dipetik oleh agensi berita Rusia.
Namun, Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan bertegas bahawa jet pejuang Rusia telah mencabul ruang udara di negaranya dan memberi amaran terhadap akibat kepada Rusia jika ia berterusan.
“Bukan ruang udara Turki sahaja dicabul tetapi NATO juga.
Jet pejuang Rusia ceroboh Turki

“Jadi, Nato meneliti situasi ini. Malah NATO telah mengesan insiden ini sebelum kami. Saya ada cuba bercakap dengan Putin (Presiden Rusia, Vladimir Putin) namun dia tidak menghubungi saya kembali melalui telefon,” katanya.
Dalam pada itu, Setiausaha Agung NATO, Jens Stoltenberg menggesa Rusia mengambil tindakan sewajarnya untuk memastikan perkara sama tidak berulang.
“Pesawat pejuang Rusia menceroboh ruang udara Turki semalam walaupun telah diberi amaran beberapa kali oleh pihak berkuasanya.
“Saya menggesa Rusia bertindak dengan bertanggungjawab dan menghormati ruang udara NATO sepenuhnya. Kejadian sebelum ini sudah menunjukkan betapa bahayanya tindakan itu,” katanya.
November lalu, Turki menembak jatuh sebuah pesawat perang Rusia yang merosakkan hubungan kedua-duanya
.

No comments:

Post a Comment