Friday 5 February 2016

Pembangkang Syria beri kata dua

Pembangkang Syria beri kata dua

5 FEBRUARI 2016 

Jurucakap HNC, Salem al-Meslet mencium kain rentang memaparkan gambar kanak-kanak Syria yang terkorban di luar pejabat PBB di Geneva.

 GENEVA - SWITZERLAND. Kumpulan pembangkang utama Syria menegaskan enggan kembali ke meja rundingan sehingga tuntutan bantuan kemanusiaan dipenuhi, menurut ketua penyelarasnya, Riad Hijab, kelmarin selepas PBB menangguhkan proses itu sehingga 25 Februari depan.
Riad berkata, Jawatankuasa Rundingan Tinggi (HNC) bersetuju untuk menyertai rundingan damai di Geneva itu kerana telah diberi jaminan, namun perkara berlaku sebaliknya.
"Tiada tindakan susulan terhadap bantuan itu dan rejim Presiden Syria, Bashar al-Assad menjadi penyebab proses politik itu gagal kerana mereka terus menyasarkan orang awam," katanya.
Dalam sidang media berasingan, ketua perunding kerajaan, Bashar al-Jaafari pula bertindak menuding jari menyalahkan prasayarat pembangkang menjadi punca kegagalan rundingan itu.
"Sejak proses tersebut bermula, HNC enggan mengambil bahagian dalam sebarang perbincangan serius dengan wakil khas PBB," jelasnya.
Sabtu lalu, Wakil Khas PBB, Staffan de Mistura memaklumkan tempoh berhenti sementara diperlukan kerana banyak perkara perlu dilakukan oleh pihak berkepentingan, lapor AFP.

No comments:

Post a Comment