Friday 5 February 2016

Serangan udara Rusia jejas penghantaran bantuan ke Syria




SEORANG penduduk memeriksa kerosakan yang berlaku akibat serangan udara tentera pro-kerajaan di bandar Anadan, di utara Aleppo, Syria kelmarin.


LONDON – Penghantaran bantuan kemanusiaan ke utara Syria mungkin boleh terputus melainkan Rusia menghentikan pengeboman udara di laluan yang membekalkan ratusan ribu orang dengan makanan dan air, kata pekerja bantuan dalam amaran mereka menjelang persidangan penderma antarabangsa semalam.
Amaran tersebut dikeluarkan oleh agensi bantuan antarabangsa kepada Thomson Reuters Foundation ketika serangan kerajaan Syria yang disokong oleh pengeboman berterusan oleh Rusia mengancam aliran bekalan kepada kumpulan penentang. Bantuan itu disalur dari Turki ke bandar Aleppo, utara Syria awal minggu ini.
Pertempuran yang semakin memuncak mendorong usaha dibuat oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Geneva untuk mendapatkan pihak yang berperang bagi berunding untuk menamatkan konflik yang telah membunuh 250,000 orang, meningkatkan bilangan pelarian dan menjadikan kumpulan militan Islamic State (IS) semakin berkuasa.
Namun, keengganan wakil kerajaan dan pembangkang untuk berunding menyukarkan proses membawa masuk bantuan kemanusiaan ke bandar dan kawasan yang dikepung sama ada oleh tentera atau kumpulan penentang di Syria. – Reuters


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2016&dt=0205&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz3zFLZPuos 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment